Top Ad 728x90

, ,

SEMAKAN TEMUDUGA KPLI & KPLI J-QAf AMBILAN JUN 2009

Semakan Panggilan Temuduga bagi Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) & KPLI J-Qaf Ambilan Jun 2009 boleh dibuat dari 30 April 2009 12:30 PM hingga 10 Mei 2009 11:59 PM di LAMAN WEB KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA (KPM) :
SEMAKAN KEPUTUSAN & PANGGILAN TEMUDUGA KPLI DI SINI

Pemohon yang tidak berjaya boleh klik rayuan secara on-line.

Tarikh Semakan Panggilan Temuduga : 30 April 2009
Tarikh Temu Duga Bermula. : 04 Mei 2009
Tarikh Akhir Untuk Membuat Rayuan. : 10 Mei 2009
Tarikh Semakan Temu Duga Kes Rayuan. : 21 Mei 2009
Tarikh Mula Temu Duga Kes Rayuan. : 25 Mei 2009

Harap Maklum.

BAHAGIAN PENDIDIKAN GURU
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
www.moe.gov.my

* Untuk persediaan menghadapi Temuduga KPLI, anda boleh mendapatkan Panduan Temuduga KPLI (eKPLI) di:
http://www.kliks.my/rahsiakpli

62 Comment:

  1. kami sume dapat...buat rayuan..hahahaha

    BalasPadam
  2. alhamdulillah..
    bjaya gak aku lepas mtest ni...

    BalasPadam
  3. kita org semua dapat...alhamdulillah

    BalasPadam
  4. sedey la wei...aku 6 kali minx xdpt2..uwaaaaaa

    BalasPadam
  5. lepas kita semak dapat ke x..kat bawahnya akan tanya....anda ingin buat rayuan....ya...tidak....just click je.klu xde kat bawah tu...erm..xtahu la plak...maybe tak boleh wat rayuan kot...

    BalasPadam
  6. sama la...say frust sgt coz ni yg ke 5 x silap saya mintak!!

    BalasPadam
  7. saya frust la...tp bila difikirkan balik pasti ada hikmah kenapa saya x dpt interview kpli ni...may b saya dpt masuk awal thn dpn sbb skrang saya tgh cuti sakit...(menitis air mata)..

    BalasPadam
  8. I pun dapattt...
    Dapat wat rayuan jela tapi...muehehee...

    BalasPadam
  9. xdpt gak.rezeki xde lagi kot.sabar2.huhu..try lg...

    BalasPadam
  10. saya pun tak dapat...dapat wat rayuan je la
    mungkin ada hikmah disebalik semua ni...kepada yg senasib dgn saya..terimalah keputusan ni dgm hati yg redha dan tabah...takde rezeki kali ini,cuba lg dan lagi...kepada yg dapat..tahniah saya ucapkan..selamat menjalani temuduga dgn jayanya...
    en adha,
    kenapa ada kwm saya yg tak dapat msg utk membuat rayuan? boleh tolong jawabkan...
    -deena-

    BalasPadam
  11. salam semuanya...alhamdulillah, saya dapat..saya nak kongsi petua dapat lepas mtest..
    -insak kena belajar betul2,banyak buat ulangkaji soalan dan jawapan insak..kenapa ya, kenapa tidak.
    -baca berulang kali nota insak..sampaikan kita ingat fakta dalam otak.
    -buat latihan matematik banyak2(saya beli buku rujukan mate form three,,,belajar balik tajuk yang berkaitan.
    -buat banyak latihan analitikal...
    -buat banyak latihan bahasa melayu PMR
    -buat banyak latihan bahasa inggeris..
    -verbal, kena faham soalan masuk bahagian mana samada dalam sebab-akibat, sebahagian-seluruh, antonim, sinonim,pertalian rapat.
    -kepada yang muslim..banyakkan berdoa, bertawakal, baca ayat serubu dinar banyak kali, solat fardu jangan tinggal, solat hajat 12 rakaat,witir 3 rakaat,diiringi bacaan Surah Yaasin, Surah Al-Waqiah..insya Allah..past berkat dan ditolong Allah swt..

    terus terang saya katakan, saya bulan 12 dah start belajar untuk MteST, dan bermohon dengan Allah..
    kepada yang belum lepas Mtest, cubalah tips di atas k...
    ingat...yakin dengan yang Maha Esa...Amin..

    BalasPadam
  12. ye laa.. camne nak wat rayuan tu.. tak de pun kat bawah tu

    BalasPadam
  13. ada tak tulis kotak ya atau tidak kat bawah tu

    BalasPadam
  14. rasanya tak semua boleh wat rayuan..coz ada yang ada..ada yang x...

    BalasPadam
  15. aku dapat walaupun xjwb 30 soalan..camne tu..

    BalasPadam
  16. sedih sgt tak dpt panggilan interview kpli nie...

    BalasPadam
  17. anonymous 18 tahniah sbb berjaya......
    tentu ramai yg jeles bila bc komen awak......
    tuah ayam nmpk di kaki tuah manusia hanya ALLAH yg tau......
    ni lah yg di katakan rezeki datang bergolek kat awak.......

    BalasPadam
  18. aku tetap akan mintak lg walaupun tak kali nie.. kerna aku tahu suatu hari nanti aku pasti akan dapat.. la la la la la

    BalasPadam
  19. xpayah ah nak bangga sgt..
    Bersyukur da ah..

    BalasPadam
  20. Lepas baca komen korang kat atas ni aku buleh wat kesimpulan ada benda yang x kena kat KPM.Ramai yang xdapat ni.kalo KPM betul2 telus letakkan senarai kat emoe sape yang dapat sebenarnya kitorang nak tgk.. aku dan member2 aku(yang kebanyakkannya dah 9 kali apply)pointer pon 3 lebih..semuanya xdapat..DIULANGI semuanya x dapat!!!!!!!KPM ni dah melampau la..budak2 kat atas yang cakap dapat tu pon aku suspect menipu la...

    BalasPadam
  21. go to hell anonymous #23

    BalasPadam
  22. salam.... sy agak bersetuju ngan komen 23.. tp bab menipu 2 xtaula... lg ya sy musykil mreka2 yang berkelayakan utk j-qaf pn ramai yang x dpt... pdhal sgt2 d perlukan n yg minta pn kurang.. apsal x dpt a... apa yg blaku sbnarnye ni... sape tau.. tlg jwb.... pegawai KPM meh trn pdg.. tlg bg penjelasan.. kami nk tau...

    BalasPadam
  23. tu la pasal.saya rasa pelik la.Setakat keputusan tau semalam saya xde dengar sorang pon kawan2 saya yang dapat.setakat ni dah 11 org kawan rapat saya kat USM x dapat..kitorg dah konvo setaun lepas.Kalo setakat dalam blog cakap dapat xleh caya la..Saya nak tgk ngan mata kpala sdiri org yang betul2 dapat..

    BalasPadam
  24. Emm..kpm malaysia ni memang dah melampau..diorang sebenarnya xrisau sbb kalo wat kerja merapu pon xde org nak merusuh..bukan macam negara thailand..tapi baru2 ni dgr2 kat kelantan penyokong bola merusuh bakar trak polis..tu dah tanda2 awl rakyat malaysia semakin berani menentang..

    BalasPadam
  25. xpayah ah nak salahkan sape2 pulak..
    Semua org bt kerja masing2, klu xdpt nak bt mcm mana redha jea..
    Korang rasa masa jwb mtest confident ker byk btl..
    Ni ah perangai manusia suka berprasangka,
    taubat2 ah dapat dosa free jea..

    BalasPadam
  26. kite pun cam xpercaya kat office kite sorang pun xdapt...
    hhaaahahhuuuhiiiiii

    BalasPadam
  27. kitorang kat Tesco Penang yang apply kpli sorang pon x dapat..memang musykil.

    BalasPadam
  28. mustahil la kita yg dh bsr pnjg ni o tua bangka ni x tau dosa pahala lak kn... JUST NK SUARAKAN KEMUSYSKILAN JE LA... stiap yg blaku pasti ada sbbnya kn.. kitorg just nk kn penjelasan ja... of cozla nk question back klu ada sbrg keraguan kn.. xkn nk diam je.. ni jg x baik 4 manusia.. kne check on la klu de pe2 prob ke... JUST INGINKAN PENJELASAN JE LA... KPM.. Sy da ckp bek2 ni... sy just nakkan penjelasan... terutama 4 calon2 j-qaf ni..k..

    BalasPadam
  29. ASSALAMUALAIKUM SEMUA...

    EN ADHA, SAYA TLG SEMAKKAN KPTUSAN TMUDUGA UTK ABG SAYA.MALANGNYA NAMANYA TIADA DALAM SENARAI UTK INTAKE JUN NI.NAMUN SAYA TELAH PUN BUAT RAYUAN UTKNYA .SOALAN SAYA,
    1)ADAKAH HANYA PERLU PILIH BERSETUJU UTK BUAT RAYUAN TANPA PERLU MENGHANTAR SURAT RAYUAN KEPADA PIHAK KPM SEBAGAI SURAT SOKONGAN UNTUK BERKHIDMAT DALAM BIDANG PERGURUAN INI?

    2) ADAKAH PERLU LAIN2 DOKUMEN SOKONGAN SEPERTIMANA DI AWAL PERMOHONAN TERDAHULU?..

    DIHARAP EN ADHA DAPAT MEMBANTU SAYA MERUNGKAI PERSOALAN INI?

    TERIMA KASIH

    AS-SALAM.

    BalasPadam
  30. anonymous 13,boleh x bagi no kad pengenalan..saya nak check btol ke awak dapat atau pon pembohongan semata-mata...

    BalasPadam
  31. xpayah anta surat apa2..
    just click ya jea..
    klu ada rezeki insyaAllah dapat..

    BalasPadam
  32. saya pun tak dapat...
    sebab x apply kot???!!!!
    kuikuikui....

    BalasPadam
  33. hampeh tul anonymous 36.hehe..

    BalasPadam
  34. ALHAMDULILLAH...
    kalau dapat...syukurlah nikmat yeng diberi..ada peluang tu, rebut sebaik mungkin..
    kalau tiada, mungkin belum rezekinya dan mungkin ada di tempat lain...
    setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya kan...

    mungkin kena kaji balik faktor2 pemilihan kita tu...

    mungkin pointer baik, smua cemerlang, tapi salah buat pilihan dalam bidang yang kita nak..mungkin terlalu ramai...tu yang salah satu sebab tu...

    sory yer kalau ada yg tak puas hati...

    BalasPadam
  35. BANGANG btol la anonymous 38...Tak kan la kalo kat u dulu amik kos matematik tiba2 kpli pilih ajar bahasa melayu plak...yang tu bdk tadika pon buleh pikir..

    Soalnya kat sini ada benda x kena kat KPM.ko x baca ke org ramai komen apa kat atas..ko x rasa pelik ke kenapa semua orang x dapat...atau mungkin tahun ni kpli memang x ambik orang..

    BalasPadam
  36. Wah mcm ni ker perangai nak jadi cikgu..
    xpayah ah woi lupakan jea..
    Sebab tu ah ko xdapat anonymous 39 coz mulut
    ko tu hampeh, klu cikgu mcm ko alamak jatuh ah martabat perguruan, ko isi ah borang mintak kerja2 lain, byk complain mcm ah dia tu bagus sgt.. org bg nasihat jea, klu xnak terima xpayah ah dgr..

    BalasPadam
  37. apa2 pun tak payah nak tuduh KPM
    tak wat keje....kaji balik kenapa anda tak dapat...ikhlas ke nak jadi guru?betul ke nak didik anak bangsa? atau sekadar nak hidup yang terjamin.....

    BalasPadam
  38. eceli kan..kpli tuk ambilan jun adalah ambilan khas..tuk di hantar ke kawasan pedalaman..jadi mmg kuota dia kurang dari yang lepas2..

    itu apa yang xora tau la..kepada yang dapat, tahniah..yang tak dpt cuba lagi taun2 dpn..insyaallah rezki ada d mana2..FYI, my fren yang sama2 studi kat UMS majoriti dapat..

    BalasPadam
  39. FYI...KPLI intake Jun209 ini semuanya 100% akan di hantar bertugas ke Sabah & Sarawak...

    BalasPadam
  40. ada sapa2 yang tahu tak pasal dpli ambilan januari 2010.dah open ke???dengar citer 3 mei aritu, dah start bole beli no pin.betul ker???

    BalasPadam
  41. Salam, Belum keluar lg la DPLI intake Jan 2010. TQ

    BalasPadam
  42. saya da penat da cari keje..ade gak apply kpli dan dpli..kpli xde rezeki,dpli masih berharap..tapi kan, kdg2 yang tertanye diri sendiri,adakah nak jadi cikgu sbb btl2 ikhlas untuk mendidik, atau hnye ingin jaminan hidup..terus terang saya pilih yang kedua..mgkin sbb tu susah nak dapat jadi cikgu..pe pun, itula hakikatnye,ramai mintak cikgu sebab mcm tu la..kepada yang bakal lepas interview nanti, gd luck : )

    BalasPadam
  43. Salam en adha,
    Borang kemasukan utk KPLI ambilan Jan 2010 bila akan keluar yer?

    BalasPadam
  44. surat pengesah majikan dan surat pengesahan ketua jabatan sama ke atau lain?tolg info..

    BalasPadam
  45. sama la tu..keja kerajaan je kena buat tu. keja swasta xyah

    BalasPadam
  46. yup...ramai x dpt...aku tolong cek kan tuk kawan2 aku lebih dari 15 orang tapi aku ngan kawan sorang lagi je yang dapat..myb ada kesilapan kottttt?agak mustahil seramai ini yg x lepas mtest....

    BalasPadam
  47. Tempat saya pun sama. Kawan saya cerita kat daerah dia beberapa orang je yang dapat. Anyway tahniah kepada yang terpilih untuk temuduga KPLI ambilan Jun ni. Bagi yang tak terpilih tu janganlah bersedih. Mungkin belum rezeki lagi. Lagipun dengar kata tak ramai yang dipanggil untuk temuduga bagi ambilan Jun ni. Kalau nak tau pasal tips temuduga KPLI bolehlah try lawat link di bawah ni.

    kpli2u.blogspot.com

    BalasPadam
  48. wah korang jelesnya aku,,kat opis aku semua org dpt pangilan interview.cuma aku seorang xlepas..mcm na ni..ni da 6x da aku apply kpli ..tp xpernah lepas..klu bapa aku tau aku xlepas lg thn ni..abis ari2 la aku dgr komen2 nya tu.dia nak anaknya jd cigu sbb xda org nk teruskan warisnya jd cigu..aku minat sangat tp xlepas2...klu htr p pedalaman ni suka aku..syok..adventure org kata..drp duk mengajar d bandar..kita pla kena ajar balik nti..klu merayu ni da arapan ke..?i means tulis surat..jumpa bos2 berar(klu berani la)

    sissy

    BalasPadam
  49. nak tanye kalo x dpt scroll lg nanti die suh blk eh?x yah interview?huhu..

    BalasPadam
  50. Encik Adha...tahu x bila borang KPLI tahun 2020 keluar...saya tau kalo 10 taun mintak KPLI pon mesti belom dapat lagi...

    BalasPadam
  51. berdebar nye nak tgu temuduga kpli 19hb ni..
    mudah2han ade rezki thn ni utk masuk kpli..
    sy dah try 3x...
    hrp dpt..
    doa2kan sy lulus interview ye..
    amiin...

    BalasPadam
  52. haaa....nie maybe ader satu info yg blh menjawab pelbagai persoalan kt.pg nie i br jer jumpa pengarah pendidikan bahagian, ader gakla tnya2 kes ngape and cemmana blh tak lepas mtest nie (aku nie pun dpt rayuan mtest gak..huhuhuhh).actually, bg yg dpt rayuan, korang nie lulus mtest tp kursus yg korang mohon tu tak amik byk, jd dia amik yg terbaik.mcm aku, amik english tp kursus english limited, jadi aku kene merayu. bg kes2 rayuan, kpm akan tgk dr prestasi mtest and result kita yg lepas2,(UPSR ke, PMR ke, SPM ker, Pointer U ker, aku pung tak tau.nie pengarah tu yg ckp ler..aku ckp berdasarkan apa dia ckp jer)then, KPM aku consider kt masuk ke mana2 kursus yg lom ckp org...itu jer, sekian terima kasih..(moga2 aku dipertimbangkan..tak kisah ler aku nie grad engineering tp ajar PJK sekalipung...huhuuhhh)

    BalasPadam
  53. Tahniah kepada yang berjaya mendapat panggilan temuduga KPLI kali ini

    ini ada beberapa info pasal temuduga KPLI
    biasanya panel penemuduga akan bertanya mengenai:
    1. Latarbelakang calon
    2. Pendidikan
    3. Pengalaman Kerja/ Mengajar
    4. Soalan2 berkaitan isu2 Pendidikan seperti:
    - PPSMI
    - Pelan Strategik Pengajian Tinggi
    - Perkembangan Pendidikan
    - Wawasan 2020
    - Kecerdasan Emosi Guru
    - Isu Rotan
    - PIPP

    lepas tu kena bersedia untuk buat micro teaching
    (mengajar kat depan)
    topik yang berkaitan dgn bidang anda pilih

    untuk KPLI, ada perbincangan dalam kumpulan
    anda diminta memberi pendapat mengenai sesuatu isu

    diharap info tersebut dapat membantu anda
    semoga berjaya menjadi guru :)

    BalasPadam
  54. salam...sapa tau bla result temuduga kpli ambilan jun kuar??lg 1..mcmn dgn kes yg dpt intvu tp blm grad??kwn aku ramai yg dpt tau intvu 2 ..tp blm grad lg..mcmn 2 a??

    BalasPadam
  55. lihat bahagian pengumuman
    TARIKH SEMAKAN KEPUTUSAN
    KPLI - 11 JUN 2009
    KEMASUKAN - 22 JUN 2009

    DPLI - 19 JUN 2009
    KEMASUKAN - AWAL JULAI 2009

    sesiapa yang belum grad, tak layak masuk KPLI & DPLI
    sila apply intake akan datang

    BalasPadam
  56. intake kpli jan 2010 bila keluar yer??

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90