Pantai Timur HIV/Aids tertinggi

Negeri-negeri di Pantai Timur mencatatkan kes HIV/Aids tertinggi di negara ini dalam tempoh Januari hingga Jun tahun lepas.

Kelantan, Pahang dan Terengganu menduduki senarai lima negeri teratas dalam kes jangkitan penyakit itu dalam tempoh berkenaan.

Kes HIV/Aids paling tinggi dicatatkan ialah di Kelantan iaitu 346 kes diikuti Johor (269), Selangor (223), Pahang (166) dan Terengganu (140).

Ini diikuti Kedah (117), Wilayah Persekutuan (70), Perak (71), Sarawak (84), Sabah (55), Melaka (37) dan Perlis (27).

Angka ini didedahkan oleh Pengerusi Yayasan Sultanah Bahiyah, Tunku Panglima Besar, Datuk Seri Tunku Intan Shafinaz Sultan Abdul Halim dalam kertas kerja bertajuk Kesedaran HIV/AIDS.

Kertas kerja itu dibentangkan pada Persidangan Pesuruhjaya Tahunan Persatuan Pandu Puteri Malaysia di sebuah hotel di Kuala Terengganu baru-baru ini.

Menurutnya, beberapa perkara dikesan sebagai faktor utama jangkitan HIV/Aids antaranya penempatan berhampiran sempadan dan kewujudan banyak industri perkilangan

Kertas kerja itu menyebut, mereka yang dikenal pasti dijangkiti HIV/Aids ialah yang bekerja sebagai nelayan dan terlibat dalam industri perkilangan serta mereka yang bekerja dalam sektor swasta.

Beliau berkata, mereka yang dijangkit HIV/Aids tidak mempunyai suara dalam masyarakat dan menjadi mangsa stigma serta diskriminasi sehingga memberi kesan kepada ahli keluarga yang lain.

''Golongan berkenaan memerlukan sokongan untuk mereka meneruskan kehidupan agar tidak lagi terlibat dengan kegiatan yang tidak bermoral," ujarnya.

Beliau memberitahu, terdapat beberapa cara untuk mengurangkan risiko dan tekanan terhadap penghidap HIV/Aids termasuk kaunseling, rawatan serta pemulihan untuk memastikan mereka dapat hidup dalam bermasyarakat seperti insan yang lain.

- UTUSAN
Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url