Top Ad 728x90

, ,

Satukan orang Melayu/Islam melalui ekonomi

Oleh ROHAMI SHAFIE
Pensyarah Perakaunan dan Kewangan, UUM

Gesaan oleh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria agar orang Melayu dan umat Islam mencontohi parti-parti Cina apabila sanggup melupakan ideologi politik demi kejayaan kaum sendiri haruslah diteliti sedalam-dalamnya oleh orang Melayu tidak kira apa pun fahaman politik dan latar belakang.

Parti-parti Cina meskipun berbeza politik tetapi mereka amat bersatu terutamanya dalam aspek pendidikan dan ekonomi.

Atas dasar ini, orang Melayu dan umat Islam perlulah merenung kembali kesatuan parti-parti Cina ini dalam memperkukuhkan kekuatan bangsa Melayu dan umat Islam. Sudah tentu satu cara yang boleh dilakukan untuk menyatukan orang Melayu adalah dengan memperkasakan ekonomi mereka.

Ini kerana ekonomi orang Melayu di Malaysia masih jauh terkebelakang berbanding dengan kaum lain. Maka jika agenda ekonomi orang Melayu dapat diperkasakan pada tahap yang lebih tinggi, sudah tentulah kesatuan dan penyatuan orang Melayu di Malaysia juga dapat diperkukuhkan.

Lima langkah disyorkan untuk memperkasakan ekonomi orang Melayu dan umat Islam.

Pertama, menubuhkan satu badan yang dikenali sebagai Majlis Ekonomi Melayu dan Islam dan badan ini mestilah terdiri daripada tokoh-tokoh perniagaan, ahli akademik, ulama yang berwibawa dan disegani serta ahli-ahli politik Melayu tidak kira ideologi politik.

Majlis ini harus terbuka kepada semua orang Melayu dalam mengemukakan cadangan dan idea untuk memperkasakan ekonomi. Majlis ini juga boleh bertindak untuk melaksanakan beberapa langkah dalam membudayakan perniagaan dan keusahawanan di kalangan orang Melayu. Bahkan Majlis ini seharusnya bertindak dalam mengambil peluang sebaik mungkin dalam Industri Halal Hub bagi merangka agenda ekonomi orang Melayu dan umat Islam.

Kedua, pelantikan tokoh perniagaan dan profesional yang sememangnya berwibawa dan terbukti mampu membawa kejayaan dalam mengetuai syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) agar objektif untuk memajukan ekonomi orang Melayu tercapai.

Ketiga, GLC juga perlulah dielak daripada sebarang budaya ideologi politik kepartian agar orang Melayu yang berkerja di syarikat-syarikat berkenaan dapat bekerja dengan lebih objektif dalam memperjuangkan agenda ekonomi orang Melayu.

Keempat, memperkasakan Institusi Baitulmal, zakat dan wakaf dengan menyelaraskan tindakan yang lebih konkrit dan dapat membuahkan hasil yang lebih besar. Tindakan ini hendaklah berpandukan kajian-kajian yang telah dijalankan oleh pelbagai pihak termasuklah para ahli akademik dalam memperkasakan institusi-institusi ini.

Kelima, membanteras budaya ali-baba lesen-lesen dan kontrak-kontrak kerajaan yang diberikan kepada orang Melayu dengan memantau lesen-lesen dan kontrak-kontrak yang diberikan. Langkah ini amat bertepatan agar orang Melayu dapat memperolehi kemahiran yang sebenar dalam dunia perniagaan dan bukannya sekadar memperolehi keuntungan jangka masa pendek sahaja.

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90