Top Ad 728x90

Tinjauan Blog - Nik Aziz, McMahon, saintis realiti TV

Isu tuduhan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyamakan UMNO sebagai ajaran sesat seperti Ayah Pin dan komunis mendapat perhatian di kalangan penulis blog minggu ini.

Turut disentuh ialah pandangan dua penulis yang masing-masing mengulas mengenai seorang veteran perang yang mengunjungi anaknya serta program realiti TV mencari bintang saintis.

Pandangan mengenai Nik Aziz ditulis oleh Dr. Zambry Abdul Kadir dalam blog rasminya (www.zambry.com) yang menganggap tuduhan tersebut menunjukkan Mursyidul Am Pas itu juga adalah insan politik yang tidak dapat lari daripada amarah politik.

Katanya, ini ditambah pula dengan indoktrinasi politik bencikan kepada UMNO begitu menunjang sejak sekian lama sehingga beliau melupai segala uslub al- da'wah yang sering jadi bahan kuliahnya.

''Bagaimanapun saya yakin apa yang diluahkannya adalah terzahir daripada amarah yang memuncak,'' tulisnya sambil menambah, selepas menyedari kesilapannya, Nik Aziz menyatakan kenyataan itu hanyalah kiasan.

Katanya, apa pun hujah beliau, menuduh UMNO atau mengiaskan UMNO seperti komunis, Ayah Pin dan sosialis adalah perbuatan golongan pelampau atau secara kiasannya juga menggambarkan keangkuhan ilmu.

''Saya hairan bagaimana tuduhan berat kepada kiasan UMNO sebagai sosialis boleh dihamburkan, tetapi dalam masa yang sama memeluk DAP seerat-eratnya yang jelas-jelas berfahaman sosialis,'' tulisnya.

A. Kadir Jasin (www.akadirjasin.com) pula menilai bahawa pandangan Nik Abdul Aziz itu sebagai kurang masuk akal atau bukan-bukan.

Katanya, mengkafirkan UMNO atau mana-mana kelompok Muslim bukanlah perkara baru kerana ia berlaku sejak zaman berzaman, termasuk di negara lain serta agama lain.

''Senjata paling bisa menikam musuh sesama Muslim adalah dengan menuduh seseorang itu kafir, sesat, murtad, jahil dan seumpamanya.

''Malah tok-tok guru pondok dan lebai-lebailah yang paling terdedah kepada membuat tuduhan dan andaian seperti ini,'' tulisnya.

Kata beliau, itulah salah satu cara golongan ini mengawal dan mengepung pengikut mereka dan menolak orang luar yang mengancam periuk nasi mereka, termasuk mereka yang lebih warak dan lebih berilmu daripada mereka.

''Hanya tok guru yang paling tinggi pekerti dan akhlaknya saja yang tidak mengeluarkan petua, arahan atau pandangan yang bukan-bukan. Apatah lagi mengatakan Tuhan mencarut,'' tulisnya.

Sementara itu, Syed Imran dalam Kuda Ranggi (kudaranggi.blogspot,com) menulis tentang seorang veteran Perang Dunia Kedua yang sudah berusia 89 tahun sanggup datang ke negara ini dari United Kingdom untuk menemui anak, menantu dan cucunya.

Katanya, John McMahon menjejak kaki buat pertama kali ke Malaysia semata-mata untuk menemui anak, cucu dan cicitnya.

''Apa yang menarik perhatian saya ialah semangatnya untuk menemui ahli keluarganya yang beragama Islam di Malaysia, yang menurutnya, buat kali terakhir sebelum dia pulang menemui penciptanya,'' tulis beliau.

Katanya, sebagai seorang veteran perang, disiplin ketenteraan masih jelas kelihatan pada gerak-geri dan tingkah lakunya.

''Dia berpakaian kemas dan bertali leher ke mana sahaja semasa di Kuala Lumpur. Begitu juga dengan cara dia bertutur dan bertegur sapa dengan orang yang diperkenalkan kepadanya.

''McMahon adalah peminat setia pasukan bola sepak Celtic United, sebuah pasukan yang beraksi dalam Liga Perdana Scotland,'' tulis beliau.

Tindakan McMahon itu memperlihatkan bahawa kasih sayang seorang bapa, datuk dan moyang kepada anak, cucu dan cicitnya tidak mengenali sempadan dan jarak jauhnya.

Faisal Tehrani (tehranifaizal.blogspot. com) pula menulis tentang program realiti TV Star of Science, Yayasan Pendidikan Qatar.

Program tersebut menyaksikan 16 peserta berusia antara 21 hingga 31 tahun dari 11 negara menerokai pelbagai bidang sains untuk mencipta pelbagai alatan yang berguna bagi kegunaan orang awam.

Katanya, melalui program realiti seperti ini penonton bukan sahaja bertambah bijak malah didedahkan dengan interaksi bersama saintis terkemuka yang akan menjadi juri manakala pemenangnya juga dipilih melalui khidmat pesanan ringkas (SMS).

Tulis beliau, mengapakah program realiti TV kita hanya tertumpu kepada usaha mencari bintang-bintang murahan untuk memeriahkan dunia pop sedangkan negara lain dengan usaha-usaha ke arah kemajuan masyarakat.

''Mengapakah kita kekal bangkrap idea dan muflis kreativiti? Bagaimana ilmuwan kita boleh terheret sama?

''Mengapakah kita yang mahu mengejar Wawasan 2020, masih mencari bakat anak wayang dan pilih kasih untuk membintangi filem murahan tentang mat rempit, pelacur, bohsia dan samseng?'' tulisnya.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90