Top Ad 728x90

Pertumbuhan 8 peratus capai status negara maju

Datuk Seri Najib Razak berkata pertumbuhan ekonomi tahunan Malaysia mesti ditingkatkan kepada lapan peratus dalam tempoh 10 tahun, bagi mencapai sasaran status negara maju menjelang 2020.

Perdana Menteri berkata, pertumbuhan yang kurang daripada kadar itu akan melewatkan matlamat Malaysia ke arah negara maju.

"Contohnya, pertumbuhan tahunan enam peratus bererti pencapaian status pendapatan tinggi akan lewat selama 10 tahun lagi hingga ke 2030 bukan 2020," katanya dalam ucaptama pada mesyuarat sulung Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN) di Kuala Lumpur, semalam.

Turut hadir Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Najib yang juga Menteri Kewangan, berkata negara mestilah berusaha gigih untuk mencapai sasaran melayakkan diri bagi ukuran semasa Bank Dunia untuk ekonomi berpendapatan tinggi.

Beliau berkata, pengembalian semula pencapaian 2008 negara dalam Pendapatan Negara Kasar (GNI) menunjukkan Malaysia akan menduduki tempat ke-85 pada paras hampir AS$7,000.

Sementara itu, ukuran semasa Bank Dunia bagi ekonomi berpendapatan tinggi ialah hampir AS$12,000 dan mengikut kadar pertumbuhan diunjurkan, ia akan mencapai lebih AS$17,000 menjelang 2020.

Untuk mencerminkan dengan lebih jelas perdagangan dunia yang semakin terbuka, beliau berkata, Bank Dunia kini menggunakan GNI, dan bukan lagi Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) untuk membandingkan negara bagi tujuan analisis.

"Menggunakan GNI ada baiknya kerana ia mencerminkan pertumbuhan modal yang benar-benar milik Malaysia tanpa tanggapan berat sebelah dicetuskan oleh pelaburan asing di negara ini.

"Untuk mencapai status itu, Malaysia mestilah bukan saja berkembang maju, malah juga bertindak dan wujud dalam cara yang mencerminkan status itu," katanya.

Perdana Menteri berkata, ada ukuran sosial dan kualiti hidup yang penting diambil kira, bagi menentukan objektif dan kejayaan negara.

Katanya, usaha Malaysia untuk mencapai status negara maju akan bergantung kepada dua kriteria, iaitu yang pertama memerlukan pencapaian yang melebihi ambang untuk menjadi ekonomi berpendapatan lebih tinggi.

"Kedua, sebagai ekonomi maju, kita mestilah mencapai peningkatan prestasi indeks pembangunan manusia Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF)," katanya.

Menjelaskan lebih lanjut pada satu sidang media selepas itu, Najib berkata kerajaan tetap komited terhadap usaha mencapai Wawasan 2020.

"Ternyata, kita perlu membuat perkiraan semula mengenai apa yang boleh dicapai dan dikekalkan, memandangkan persekitaran ekonomi global sekarang, yang jauh berbeza daripada masa kita mengilhamkan Wawasan 2020, mengalami krisis kewangan Asia 1997/98 dan sekarang krisis ekonomi global.

"Memandangkan andaian serantau berhubung persekitaran ekonomi global agak banyak berubah, semua rancangan kini mestilah anjal dan disemak semula disebabkan oleh keadaan global yang berubah-ubah, tetapi kita mesti mengharunginya untuk mencapai matlamat kita," katanya.

Perdana Menteri menambah, MPEN akan membantu kerajaan merumuskan rancangan mengubah negara menjadi negara berpendapatan tinggi dan mencapai Wawasan 2020.

"MPEN akan cuba mencapai sasaran masa ini. Ia akan mengumumkan laporan pertamanya sebelum akhir tahun ini dan laporan kedua, yang membabitkan pelaksanaan, akan dikeluarkan enam bulan selepas itu," katanya.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90