Top Ad 728x90

,

AS1M: Tempoh dilanjutkan

Permodalan Nasional Berhad (PNB) hari ini mengumumkan bahawa tempoh peruntukan mengikut kaum bagi langganan AS 1Malaysia (AS1M) dilanjutkan sehingga 30 September 2009.

Walaubagaimanapun, had pelaburan maksimum bagi langganan unit-unit berkenaan akan dimansuhkan mulai 4 September 2009.

Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman berkata keputusan melanjutkan tempoh peruntukan kepada kumpulan etnik bertujuan memberi peluang dan masa secukupnya kepada semua kaum untuk mengambil bahagian dalam tawaran dana amanah AS1M.

''Saya berharap para pelabur akan mengambil peluang menyertai skim dana AS1M dengan membuat pelaburan baru ataupun menambah pelaburan sedia ada,'' kata beliau dalam kenyataannya di sini hari ini.

AS1M merupakan dana berharga tetap dengan saiz 10 bilion unit yang telah dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak pada 31 Julai 2009.

Semasa tempoh tawaran awal selama 30 hari yang bermula pada 5 Ogos 2009, had pelaburan maksimum telah dikenakan sebanyak 50,000 unit bagi pelabur yang berumur 18 sehingga 55 tahun dan 100,000 unit bagi pelabur yang berumur melebihi 55 tahun.

Langanan dana ini adalah dibuka kepada seluruh rakyat Malaysia dengan peruntukan 50 peratus untuk kaum Bumiputera, 30 peratus untuk kaum Cina, 15 peratus untuk kaum India dan lima peratus untuk kaum-kaum lain.

Hamad Kama Piah turut mengumumkan bahawa sehingga 25 Ogos 2009, lebih dari 2 bilion unit AS 1Malaysia telah pun dilanggan oleh 148,830 pelabur.

''Jumlah langganan dan bilangan pelabur yang diterima adalah seperti jangkaan bagi dana yang bersaiz besar seperti AS 1Malaysia ini,''katanya.

AS1M merupakan tabung unit amanah berharga tetap RM1 unit yang kelima yang dilancarkan oleh PNB selepas ASB, ASM, ASD dan ASW 2020.

AS1M merupakan tabung ekuiti pendapatan yang berharga tetap dengan ciri-ciri yang sama seperti ASM dan ASW 2020, seperti kecairan yang tinggi, tidak dikenakan caj jualan dan juga transaksi pada harga tetap RM1 seunit.

Dana ASM dan ASW 2020 telah menunjukkan prestasi cemerlang sejak dari pelancaran dengan rekod pengagihan pendapatan yang kompetitif melebihi instrumen tabung lain di pasaran.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90