Top Ad 728x90

,

Raptai Merdeka rancak dalam hujan


Raptai sambutan Hari Kemerdekaan Ke-52 di Dataran Parlimen di sini hari ini berjalan lancar walaupun hujan lebat pada awal pagi.

Dengan tema 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, semangat berkobar-kobar di kalangan peserta itu akan menjayakan sambutan hari bersejarah tersebut Isnin ini.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim dan isteri, Datin Seri Masnah Rais turut meluangkan masa menyaksikan raptai tersebut pada hari ini.

Antara aturcara yang akan memenuhi sambutan tersebut adalah perbarisan kira-kira 6,000 peserta sambil mengibarkan Jalur Gemilang di sepanjang lebih satu kilometer jalan ke bangunan Parlimen.

Acara perbarisan oleh kontinjen keselamatan pula akan disertai oleh 500 anggota daripada Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM).

Istiadat Kawalan Kehormat Utama oleh Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) pula akan diadakan bagi menyambut keberangkatan tiba dan pulang Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah.

Acara akan disusuli dengan beberapa das tembakan meriam oleh 41 Bateri Rejimen Artileri Diraja serentak dengan nyanyian lagu Negaraku.

Bacaan ikrar Rukun Negara oleh 59 warga pendidik yang mewakili kaum-kaum utama di Malaysia akan dilangsungkan selepas itu.

Selain itu, lintas hormat oleh tujuh buah helikopter milik ATM dan tiga cabang perkhidmatannya Tentera Darat, Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), PDRM serta APMM akan turut menghiasi acara sambutan Hari Kemerdekaan tersebut.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90