Top Ad 728x90

,

Prestasi Celcom positif 13 kali berturut

Celcom (M) Bhd. (Celcom) terus cemerlang apabila mencatat perolehan yang positif bagi 13 suku tahun berturut-turut apabila meraih RM1.5 bilion pada suku kedua berakhir pada 30 Jun tahun ini.

Pencapaian itu mewakili peningkatan sebanyak 4.6 peratus berbanding suku pertama tahun ini, kata Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Seri Shazalli Ramly.

Menurut beliau, perolehan pada suku kedua itu juga merupakan pertumbuhan sukuan tahun tertinggi sejak dua tahun lalu.

Perolehan yang tinggi itu membolehkan Celcom mencatatkan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM494 juta dalam tempoh yang sama berbanding RM481 juta pada suku sebelumnya.

Katanya, Celcom yakin mampu mengekalkan prestasi kukuh pada tahun ini khususnya bagi suku ketiga dan keempat yang secara tradisinya separuh kedua akan merekodkan pertumbuhan yang baik sama seperti tahun-tahun sebelumnya.

Celcom, pengendali rangkaian telefon bimbit tempatan juga menikmati peningkatan asas pelanggannya dari 9.17 juta pada suku pertama kepada 9.69 juta pada suku kedua.

"Setengah tahun pertama merupakan tempoh yang agak mencabar bagi kami dan melalui pelan transformasi yang telah dilaksanakan Celcom sejak tiga tahun lalu, kami yakin akan terus mengekalkan momentum pada keseluruhan tahun kewangan ini," katanya selepas mengumumkan hasil kewangan Celcom untuk separuh pertama 2009 di sini. Turut hadir Ketua Pegawai Kewangannya (CFO), Chari TVT.

Shazalli berkata, Celcom dijangka terus kekal sebagai peneraju penyedia perkhidmatan jalur lebar bergerak dengan sasaran pelanggannya mencapai 500,000 menjelang akhir tahun ini dengan 420,000 pelanggan berdaftar ketika ini.

"Pelanggan jalur lebar ketika ini mencecah 420,000 pertambahan 37 peratus atau 114,000 pelanggan pada suku kedua tahun ini," katanya.

Celcom sebelum ini dilaporkan memperuntukkan antara RM7 bilion hingga RM8 bilion bagi tujuan perbelanjaan modal terutamanya di dalam peningkatan liputan rangkaian 3G di negara ini.

Beliau berkata, Celcom membelanjakan 75 peratus daripada perbelanjaan modalnya untuk liputan rangkaian 3G manakala 25 peratus lagi diperuntukkan untuk rangkaian 2G.

Shazalli berkata, Celcom tidak berhasrat memberikan liputan rangkaiannya ke semua kawasan di seluruh negara ketika ini walaupun pada dasarnya 98 peratus rangkaian telekomunikasi itu telah diliputi.

Ketika ini beliau berkata, Celcom sudah pun meliputi 100 peratus kawasan yang berpenduduk manakala beberapa kawasan tarikan pelancongan juga telah diliputi antaranya, Taman Negara dan Gunung Kinabalu.

"Di antara faktor kenapa liputan tidak mencapai 100 peratus kerana faktor bentuk muka bumi, kepadatan penduduk serta kesukaran capaian rangkaian, tetapi itu bukan masalahnya kerana talian satelit disediakan," kata Shazalli lagi.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90