Top Ad 728x90

Kepentingan telefon bimbit

Telefon bimbit adalah alat paling penting kepada seseorang untuk berkomunikasi, malah hubungannya seperti isi dengan kuku, sukar untuk memisahkan kedua duanya dalam melayari kehidupan.

Daripada perangkaan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, hampir 100 peratus peratus masyarakat di negara ini menggunakan telefon bimbit.

Fungsinya kini bukan sekadar membuat dan menerima panggilan atau mengirim dan menerima pesanan ringkas (SMS) malah mencakupi dunia mesej mudah alih lain.

Kita kini berada dalam ruang lingkup Internet dan orang bercakap di mana-mana saja.

Kepentingannya itu menarik minat pengeluar utama telefon bimbit dunia, Nokia untuk membangunkan mesej mudah alih secara serius.

Apa yang dikatakan mesej mudah alih ialah kemudahan membabitkan aplikasi seperti e-mel, ruang sembang elektronik seperti Yahoo Messenger atau MSN Messenger dan pelbagai inovasi komunikasi lain.

Visi Nokia mensasarkan masyarakat mesej mudah alih yang ramai dengan pembuatan telefon bimbit mesra pengguna berupaya memuatkan pelbagai aplikasi komunikasi di dalamnya.

Berdasarkan penyelidikan yang dilaksanakan Nokia terhadap pendapat umum menunjukkan fakta memberangsangkan membabitkan penggunaan e-mel memandangkan ia antara komunikasi utama pada masa kini.

Ketua Pemasaran Nokia Singapura, Malaysia dan Brunei, Bambos Kaisharis, berkata penyelidikan yang dijalankan menunjukkan hampir 100 peratus pengguna yang ditemuramah mempunyai akaun e-mel sama ada untuk persendirian atau urusan pejabat.

"Daripada angka terbabit, jumlah pengguna yang mahukan kemudahan e-mel secara mudah alih menghampiri 90 peratus," katanya.

Ia menggambarkan keperluan pengguna dan kesediaan mereka kepada komunikasi yang meluas dengan permintaan terhadap mesej mudah alih lebih pantas untuk berhubung.

Berbanding pada zaman dulu, manusia kini berhubung dengan kaedah berlainan bergantung kepada keperluan mereka.

Kita pernah memiliki kemudahan khidmat pesanan ringkas, e-mel dan pelbagai aplikasi lain namun semuanya diakses menggunakan komputer peribadi (PC) yang terlekat di rumah atau pejabat.

Sekiranya, pengguna keluar saja dari lingkungan rumah atau pejabat, komunikasi akan terputus begitu saja.

Justeru kemestian berhubung tanpa henti seakan mula dirasai pengguna bergantung kepada peribadi masing-masing.

Walaupun permintaan mesej mudah alih meningkat mendadak, ia tidak akan menghilangkan fungsi khidmat pesanan ringkas (SMS) kerana ia memiliki segmen berlainan.

Ada yang berpendapat fungsi SMS akan diketepikan sekiranya mesej mudah alih berleluasa namun pendapat terbabit tidak disokong teori kukuh yang menggugat khidmat terbabit.

Pengguna mesej mudah alih terbahagi kepada kategori berlainan bergantung kepada cara mereka berkomunikasi pada masa itu.

"Contohnya, sekiranya mereka mahu menghantar dokumen lain, e-mel adalah jalan terbaik.

"Kalau mahukan komunikasi secara langsung, mesej pantas (IM) pula jawapan yang tidak kurang hebatnya," katanya.

Jelasnya, SMS pula tidak menjamin pengguna mendapat jawapan dengan pantas dari si penghantar kedua.

Semua fungsi terbabit menunjukkan kepelbagaian komunikasi dalam telefon bimbit pada zaman moden.

Syarikat telekomunikasi pula tidak sepatutnya menepuk dahi kerana mereka tidak akan rugi walau sesen pun.

Kaisharis berkata, penggunaan IM dalam telefon bimbit tidak akan menghantui perkhidmatan SMS yang ditawarkan syarikat telekomunikasi.

"Bukan saja tidak menggugat mereka malah pengguna perlu mendapatkan akses data yang hanya boleh ditawarkan melalui syarikat telekomunikasi," katanya.

Beliau berkata, situasi menang-menang diperoleh kedua-dua pihak dengan pengguna mendapat satu tawaran akses data sementara syarikat telekomunikasi mampu menawarkan pakej yang menarik.

"Nokia pula akan memainkan peranan menyediakan peranti dengan antaramuka yang mampu digunakan semua lapisan umur," katanya.

Jika diteliti dengan terperinci, inovasi Nokia mampu dimanfaat masyarakat luar bandar kerana ia mengeluarkan produk mesra pengguna yang disesuaikan dengan teknologi generasi ketiga (3G) untuk sambungan Internet.

"Secara tidak langsung, ia mampu dimiliki masyarakat luar bandar yang mahukan capaian Internet pada peranti dengan harga berpatutan," katanya.

Kini berbilion pengguna mesej mudah alih di dunia yang majoritinya mempunyai lebih dari satu akaun e-mel berasaskan kepentingan masing-masing menguruskan segmen e-mel.

Jumlah pengguna yang mahukan mesej mudah alih kian meningkat memandangkan mereka tidak mahu terputus hubungan dengan keluarga, saudara, kenalan, rakan pejabat, rakan perniagaan dan sebagainya sekiranya berada di luar kawasan yang mempunyai kemudahan Internet.

Mereka memerlukan peranti mudah alih. Oleh itu, telefon bimbit adalah penyelesaian mudah.

Komunikasi tidak akan terhad di depan PC semata-mata.

Sekiranya PC mempunyai keupayaan membuka aplikasi seperti IM, e-mel dan sebagainya, pengguna akan menyaksikan perkara sama pada telefon bimbit mereka.

Terdapat halangan di kalangan pengguna untuk berhubung menerusi mesej mudah alih yang membabitkan peranti mudah pakai, rangkaian bersesuaian dan harga dikenakan bagi memilikinya.

Liputan 3G sudah meluas di kalangan pengguna terutama di Malaysia.

Prasarananya yang bercambah di negara ini membantu pengguna mendapatkan kemudahan mesej alih menerusi telefon bimbit tanpa perlu 'log on' kepada PC semata-mata.

Apabila prasarananya lengkap, pengguna akan mendapati isu kedua membabitkan peranti mesra digunakan yang tidak menjamin kemudahan mesej mudah alih secara berkesan.

Justeru, Nokia berusaha membangunkan telefon bimbit dengan antaramuka mudah bertujuan menggalakkan penggunaan komunikasi menerusi mesej mudah alih secara bersepadu.

Peranan dimainkan Nokia menjurus kepada permintaan hangat terhadap komunikasi pantas menggunakan capaian Internet.

Jika pengguna mahu mendapatkan kaedah hubungan secara langsung, peranti yang dihasilkan perlu bertepatan bermula sebaik pengguna 'switch on' sehingga mendapatkan skrin pendahuluan.

Anda perlu mengetahui telefon bimbit adalah peranti yang sudah sebati dalam kehidupan manusia maka ia perlu dievolusikan untuk menempatkan pelbagai kaedah berhubungan tidak terhad kepada suara semata-mata.

Nokia mengambil inisiatif mencipta teknologi mudah digunakan segenap lapisan masyarakat.

Papan kekunci antara faktor utama bagi mempercepatkan proses penyesuaian antara penggunaan mesej mudah alih dan telefon bimbit.

Pengalaman mengoptimumkan mesej mudah alih membolehkan penciptaan papan kekunci numerik sehingga jenis QWERTY bergantung kepada keselesaan pengguna itu sendiri.

Nokia sendiri menghasilkan teknologi untuk kompres mesej mudah alih kepada beberapa bahagian kecil bagi dipadankan dengan telefon bimbit yang disaksikan pada peranti terbabit.

"Kita mengurangkan jurang untuk mendapatkan mesej mudah alih yang mampu milik kepada masyarakat selepas rangkaian 3G mula bertapak di negara ini," katanya.

Tambahan pula, kos untuk mendapatkan rangkaian 3G kini murah dengan kawasan liputan menyeluruh.

Kaedah komunikasi pengguna juga bukan berada di takuk lama memandangkan mereka mahu hubungan tanpa henti tepat di tapak tangan mereka apabila diperlukan.

Pengguna telefon bimbit bukan mahukan fungsi suara saja menunjukkan cara komunikasi mereka juga berubah dengan pantas.

Kalau PC mempunyai pelbagai aplikasi komunikasi yang mampu diketengahkan, pengguna pun mahu perkara sama diwujudkan dalam telefon bimbit.

"Pelanggan Ovi saja iaitu perkhidmatan komunikasi menyeluruh pun kini sudah meningkat kepada satu juta pengguna dan mereka mengharapkan keupayaan komunikasi menggunakan telefon bimbit," jelasnya.

Kemungkinan besar pengguna yang mengakses Internet melalui telefon bimbit akan melebihi jumlah mereka yang melungsurinya dari komputer peribadi pada masa depan di negara ini.

Jika dulu terpaksa menghadap komputer sekurang-kurangnya dua kali sehari untuk membaca e-mel, kini lebih selesa mengaksesnya melalui telefon bimbit.

- HARIAN METRO

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90