Top Ad 728x90

Qobin mula ekspedisi tawan gunung paling sejuk


SEPANG 29 Mei - Penjelajah muda, Muhamad Muqharabbin Mokhtaruddin (gambar), 28, memulakan Ekspedisi 7 Puncak 7 Benua 7 Nilai dengan percubaan untuk menawan Gunung McKinley di Amerika Syarikat yang merupakan gunung paling sejuk di dunia.

Dengan cuaca melampau dan suhu yang boleh mencecah di bawah tahap beku iaitu sehingga -70 darjah celsius, Muhamad Muqharabbin atau lebih dikenali sebagai Qobin bakal menempuh bahaya rekahan ais yang mampu meragut nyawa pendaki pada bila-bila masa.

Qobin berkata, beliau menerima cabaran pendakian tersebut walaupun terpaksa meninggalkan anaknya, Thariq Alfatih yang baru dilahirkan 14 hari lalu.

''Thariq akan menjadi penguat semangat untuk meneruskan pendakian, saya mahu menjadi contoh terbaik kepada anak saya," katanya kepada pemberita sebelum berlepas ke Amerika Syarikat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini hari ini.

Selain Gunung Everest di Asia, Qobin merancang untuk menakluk gunung tertinggi di benua Afrika, Antartika, Amerika Utara, Amerika Selatan, Eropah dan Australia.

- MINGGUAN MALAYSIA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90