Top Ad 728x90

,

Tanah KTMB di Singapura tak boleh dibangun

Kementerian Pengangkutan hari ini menjelaskan tapak tanah yang dimiliki oleh Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di Singapura hanya dibenar untuk digunakan bagi tujuan melibatkan perkhidmatan kereta api.

Menterinya, Datuk Seri Ong Tee Keat berkata, pertikaian sesetengah pihak bahawa tanah tersebut sepatutnya dimanfaatkan oleh kerajaan Malaysia untuk tujuan-tujuan lain adalah tidak berasas.

''Persoalan sesetengah media dan blog yang mempertikaikan kenapa kerajaan tidak membangunkan tanah di Tanjong Pagar adalah tidak berasas.

''Mengikut perjanjian yang ada, tanah di Tanjong Pagar tidak boleh digunakan untuk tujuan lain yang tidak mempunyai kaitan dengan kereta api.

''Singapura berhak mengambil alih hak tanah itu sekiranya tanah di Tanjong Pagar digunakan untuk tujuan lain, kita selama ini mematuhi perjanjian yang ada," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Malaysia dan Singapura sebelum ini bersetuju stesen KTMB di Tanjong Pagar dipindah ke Terminal Pemeriksaan Kereta Api Woodlands (WTCP) pada 1 Julai 2011.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dilaporkan berkata, perpindahan tersebut turut melibatkan pemindahan kemudahan Kuarantin, Imigresen dan Kastam (CIQ) Malaysia dari Tanjong Pagar ke Woodlands.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90