Khamis, Disember 30, 2010

Temuramah Pengarah RELA : Tugas rela semakin penting


Tugas dan peranan Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) amat sinonim sebagai penjaga musuh tanaman, senjata yang dibekalkan kepada anggotanya sering digunakan untuk membantu para pekebun menembak babi hutan atau tupai semasa musim buah-buahan.

Walaupun tugas tersebut masih tetap dijalankan termasuk membantu pihak berkuasa tempatan menembak gagak atau anjing liar, melakukan aktiviti gotong royong dan mengawal lalu lintas, namun fungsi dan tanggungjawab anggota Rela kini dilihat semakin penting kepada isu keselamatan negara.

‘‘Selain menjadi mata dan telinga kepada pihak berkuasa seperti polis dan Jabatan Imigresen, anggota Rela turut diberi tanggungjawab oleh Malaysia Airport Berhad (MAB) menjaga Short Take Off Landing Airport atau STOL Port di Sabah dan Sarawak,” kata Ketua Pengarah Rela, Datuk Zaidon Asmuni kepada wartawan NORLIZA ABD. RAHMAN di Putrajaya, baru-baru ini.

UTUSAN: Boleh Datuk terangkan mengenai penggunaan senjata api dalam kalangan anggota Rela?

ZAIDON: Untuk makluman, Pusat Latihan kita ada sediakan senjata api untuk kegunaan latihan seperti pump gun, M16, shot gun (senapang patah) dan pistol. Maknanya kalau hantar anggota ke Pusat Latihan, kita bagilah latihan asas guna senjata api.

Pada masa sama, kita juga ada bekalkan shot gun kepada anggota terpilih bagi tujuan menjaga musuh tanaman seperti ancaman babi hutan dan tupai. Tugas ini memang sudah lama kita lakukan.

Tetapi senjata juga digunakan untuk mengawal keselamatan kampung daripada ancaman musuh. Anggota terpilih akan diberikan lesen Carry & Use (C&U) di mana lesen senjata api dikeluarkan oleh polis.

Kalau nak ikutkan orang mengenali Rela sebagai penembak tupai terutamanya semasa musim buah, tetapi itu cuma kerja sampingan saja, sebenarnya tugas kita lebih kepada menjaga keselamatan kampung.

Sejauh mana pakaian seragam anggota Rela mampu menaikkan imej pasukan ini?

ZAIDON: Kita sebenarnya sebuah pasukan sukarela beruniform yang berlatar belakangkan keselamatan. Oleh kerana Rela berada di mana-mana, kita biasanya menjalankan tugas membantu untuk bersama-sama cegah jenayah dengan polis, Jabatan Imigresen dan agensi-agensi lain yang memerlukan khidmat Rela.

Fokus kita adalah menjaga keselamatan, keamanan, kesejahteraan dan keharmonian setempat. Maksud saya anggota Rela di Kuala Lumpur tidak dikerah bekerja di Sabah, Sarawak atau Pulau Pinang, mereka bekerja di Kuala Lumpur sahaja. Tidak seperti polis dan askar yang kena kerah ke Sabah, Sarawak atau ke mana-mana lokasi. Kalau mereka duduk Kajang, di situlah tempat mereka bekerja. Sebab kita ini sebahagian daripada masyarakat di sesebuah kampung, taman perumahan atau pekan.

Boleh Datuk jelas apakah maksud ‘untuk mata dan telinga’ pasukan keselamatan? Bagaimana anggota Rela membantu mencegah jenayah?

ZAIDON: Sebagai penduduk tempatan, biasanya kita lebih tahu kalau berlaku kegiatan jenayah atau pengedaran dadah di tempat kita. Sebagai orang tempatan, kita tahu bahawa ada orang luar masuk kampung kita selain mengenali ramai penduduk.

Justeru apabila berlaku kegiatan jenayah, penyeludupan atau kehadiran pendatang asing tanpa izin (PATI), maka anggota Rela akan salurkan maklumat kepada polis atau Imigresen.

Di sinilah peranan kita sebagai mata dan telinga kerajaan dalam memberi maklumat risikan untuk tujuan keselamatan. Setakat ini, polis sudah merekrut 3,663 anggota Rela menganggotai Pasukan Sukarelawan Polis untuk membantu mencegah jenayah di empat negeri iaitu Selangor, Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Johor.

Semua anggota Rela yang bertugas dibayar elaun sebanyak RM4 sejam dan bekerja lapan jam sehari. Gaji mereka tidak dibayar oleh agensi kerajaan lain walaupun bertugas membantu Imigresen atau MAB.

Masih sesuaikah lagi konsep kerja Rela tembak tupai?

ZAIDON: Sebenarnya pada masa ini Rela ditugaskan menjaga semua depoh tahanan Imigresen di seluruh negara kecuali di Sabah dengan kekuatan antara 60 ke 70 anggota pada satu-satu masa di sesebuah depoh.

Kita juga telah ditugaskan menjaga rumah perlindungan mangsa anti-pemerdagangan orang di Tanjung Keling, Melaka.

MAB juga lantik kita berkawal di lapan buah STOL Port dekat Sabah dan Sarawak. Selain itu, anggota kita juga sudah ditempatkan di jeti-jeti awam di seluruh negara.

Melihat kepada pertambahan tugas dan keperluan menempatkan ramai anggota di seluruh negara, Menteri Dalam Negeri,Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menyasarkan penyertaan 2.6 juta anggota menjelang akhir tahun 2011 dan kita yakin dapat mencapai sasaran tersebut.

Baru-baru ini, Briged Orang Asli di Bera, Pahang dilancarkan. Bagaimana dengan penyertaan mereka?

ZAIDON: Penduduk pedalaman terutamanya Orang Asli apabila pakai pakaian seragam, semangat mereka lain. Maksud saya mereka cukup bersemangat. Sebab itu, saya minta Komander Briged Rela Orang Asli, Brigedier Jeneral Senator Mohd. Olian Abdullah meneliti anggotanya dari segi kebajikan, tugas dan sebagainya.

Kebanyakan anggota beritahu, di kawasan penempatan Orang Asli sudah banyak berlaku jenayah dan pencerobohan hutan. Jadi, dengan adanya penyertaan mereka dalam pasukan ini, keselamatan di sana akan lebih terjamin.

Walaupun terbabit secara langsung dalam menjaga keselamatan, kami masih terlibat dengan aktiviti sukarela seperti gotong royong, membantu membersihkan rumah mangsa banjir, menjaga lalu lintas semasa majlis kenduri kahwin atau di pasar malam tanpa dibayar elaun RM4 sejam kerana ia terpulang kepada penganjur.

Pasukan Rela juga boleh berfungsi sebagai agen perpaduan kerana ia turut disertai kaum Melayu, Cina dan India, sejajar dengan konsep Gagasan 1Malaysia.

Nasihat saya kepada remaja yang berusia 16 tahun ke atas, anda dialu-alukan menyertai pasukan Rela. Banyak manfaat yang boleh dinikmati selain menjaga keselamatan di tempat sendiri.

- UTUSAN


0 Comments:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Recent Posts