Top Ad 728x90

,

Ya Allah, hapuskan ego diriku

Oleh SRI DIAH

Tiada nikmat lain yang lebih besar bagi saya sepanjang 2010 dan mungkin juga selamanya, melainkan mendapat jemputan menjadi tetamu Allah baru-baru ini. Berada selama lebih 40 hari dalam lingkungan umat Islam dari seluruh pelosok dunia dengan pelbagai bangsa dan adat, merupakan momen paling bahagia.

Keberangkatan ke Tanah Suci sudah pasti memberi keinsafan tersendiri apatah lagi bagi jemaah yang mungkin pengalaman pertama ke Makkah dan Madinah. Selama di tanah suci pelbagai pengorbanan perlu dilalui oleh tetamu Allah termasuk wang ringgit, meninggalkan keluarga, pekerjaan selain memastikan kesihatan sentiasa pada tahap terbaik.

Golongan lelaki dan makcik Tibet yang kental tubuhnya, keturunan Negro yang bertubuh tegap, lasak, nona-nona Indonesia yang mantap licik dan kami dari Malaysia yang sopan-santun mewarna hari-hari kami bermula di Madinah, hingga ke Makkah, Arafah, Mudzalifah, Mina dan balik ke Makkah semula sebelum berangkat ke Jeddah untuk kembali ke tanah air tercinta.

Sesungguhnya perjalanan menguji iman ini amat besar impaknya. Bersyukurlah kepada yang telah melalui dan merasainya; hanya yang telah pergi dan mengalaminya sahaja tahu.

Oleh itu kepada yang sedang ternanti-nanti jemputan paling istimewa ini teruskanlah berdoa, bersolat hajat dan berzikir sementara menanti jemputan itu benar-benar datang.

Bayangkan tatkala bersolat di Masjid Nabawi di Madinah, tiba-tiba nafas jadi sesak dan sebak tanpa disangka-sangka. Wajah-wajah mereka yang telah pergi lebih dahulu ke alam barzakh muncul satu persatu.

Wajah-wajah itu tersenyum manis, bersih bersinar-sinar rupa mereka. Segera air mata jatuh berderai. Rindu menggamit rasa. Hiba menunda-nunda dalam dada. Apa yang boleh dilakukan? Wajah dan tubuh itu menghilang apabila ingin disentuh...

Kemudian pada hari lain pula ketika menanti giliran berziarah ke makan Nabi, telah dikejutkan dengan panggilan kuat, ”Hajah! Hajah! Mari sini! Solat sini! Di sini!” Hah? Dan saya terpinga-pinga seketika. Tangan wanita berpurdah itu melambai-lambai dengan cepat.

Rasa terkejut itu tambah menggetarkan perasaan apabila sedar-sedar sahaja kaki sudah hampir ke kawasan Raudah. Mudahnya Allah SWT lorongkan laluan. Mudahnya mendapat saf di hadapan sekali untuk solat sunat melawat makam Nabi Muhammad SAW dan para sahabatnya Abu Bakar dan Umar.

Sebagai tetamu Allah, ia adalah satu perjalanan yang begitu hebat. Bermula sahaja 10 Zulhijjah, umat Islam tanpa mengira pangkat, kedudukan dan status akan bersama-sama memulakan ‘misi’ penting melakukan satu persatu ibadat tertentu bagi membuktikan mereka hamba yang kerdil kepada pencipta-Nya.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Menjadi suatu kewajipan ke atas setiap manusia (orang-orang mukmin) mengerjakan haji ke Baitullah, iaitu bagi mereka yang mempunyai kemampuan. Barang siapa yang kufur (ingkar), maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu pun) daripada pihak lain (alam).”

Padang Arafah yang luas terbentang memang sukar diduga. Begitu juga godaan bermalam di Mudzalifah. Paling mengesankan ialah pengalaman tiga hari tiga malam di Mina... apalah daya kita sebagai insan yang kerdil di bumi Tuhan ini apabila berada dalam lautan jutaan umat Islam dari seluruh dunia?

Tatkala berada di ketiga-tiga jamrah, janganlah kita menidakkan ketentuan Allah. Ada yang gementar kakinya mahu melangkah menuju ke jamrah. Ada yang tersesat jauh hingga ke Makkah sebaik habis melontar. Malah ada yang tidak jumpa langsung Terowong Muassim untuk kembali ke khemah.

Di dalam Masjidil Haram, air mata menitik ketika melihat Kaabah buat pertama kali, memang dibiarkan sahaja meluncur laju, hangat menimpa pipi. Dikesat dan ia turun lebih lebat lagi. Biarkan.

Saat melakukan tawaf dan tangan melambai ke Multazam, kemudian selepas itu memandang batu keras di Safa diikuti dengan memijak batu hitam di Marwah, sebanyak tujuh pusingan, semua aktiviti itu menguji ego, meruntun iman.

Di sini doa saya ketika bertahalul: ”Ya Allah Ya Tuhan, inilah ubun-ubunku, di dalam genggamanmu. Maka jadikanlah tiap-tiap sehelai rambutku ini cahaya bagiku di hari kiamat dan ampunilah dosa-dosaku wahai Tuhan yang amat luas pengampunan... amin”

Dan pandangan ke Masjidil Haram menjadi kelam dek air mata....

- SINAR HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90