Top Ad 728x90

,

SPR Perkenal Sistem Biometrik Untuk Atasi Isu Pengundi Hantu

Suruhanjaya Pilihan Raya (SRP) akan memperkenalkan sistem biometrik untuk memantapkan lagi tahap keselamatan dalam proses pilihan raya di negara ini.

Pengerusinya Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata antaranya pelaksanaan sistem itu diharap dapat mengatasi isu pengundi hantu yang sering dibangkitkan pihak pembangkang setiap kali menjelang pilihan raya.

"Dengan adanya sistem biometrik ini, ia akan dapat membantu mengelak seseorang individu ataupun pengundi itu membuat pembuangan undi dua kali," katanya pada sidang media, di Kuching.

Beliau berkata sistem tersebut akan diuji di beberapa kawasan untuk memastikan ketepatan dan keberkesanannya sebelum dilancarkan secara rasmi pada pilihan raya umum akan datang.

Abdul Aziz berkata sistem tersebut telah diguna pakai oleh beberapa agensi kerajaan seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Imigresen dan Jabatan Pendaftaran.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90