Projek rintis Program Asas Vokasional
Projek itu memberi peluang lepasan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) kurang cemerlang akademik tetapi berminat menyambung sesi persekolahan dalam bidang vokasional.
Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata PAV dirangka untuk pelajar menengah rendah berusia 13 hingga 15 tahun dengan mekanisma pemilihan pelajar masih peringkat kajian terperinci.
Melalui PAV, beliau berkata, pelajar ditawarkan kelulusan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) tahap dua apabila menamatkan pembelajaran Tingkatan Tiga.
Sekiranya pelajar terus berminat, katanya masing-masing berpeluang menyambung pengajian di Kolej Vokasional yang bakal ditubuhkan pada 2013.
“Buat masa ini, kementerian dalam proses menjalankan kajian mengenai kecenderungan minat pelajar sama ada terarah kepada akademik atau bidang kemahiran,” katanya ketika ditemui di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Mengulas perkembangan berkaitan, Pengarah Bahagian Pendidikan Teknik dan Vokasional, Ahmad Tajudin Jab, berkata program rintis itu bertepatan dengan hasrat kerajaan untuk melahirkan lebih ramai tenaga muda berkemahiran tinggi.
Jika dilihat pada sistem pendidikan di negara kini, beliau berkata, kurikulum lebih berorientasikan peperiksaan sedangkan tidak semua pelajar cenderung ke arah itu sebaliknya minat kepada kemahiran.
“Wajar program ini diwujudkan kerana pelajar bersifat ‘hands on’ atau kemahiran mempunyai saluran tepat mendapatkan ilmu berkaitan,” katanya.
Melalui program itu juga, Ahmad Tajudin berkata, pelajar didedahkan dengan bidang kemahiran pada usia lebih muda iaitu seawal 13 tahun, kelebihan itu membolehkan mereka mendapat kelayakan SKM tahap dua sebaik menamatkan Tingkatan Tiga.
“Projek rintis PAV yang akan dijalankan bermula tahun depan ini membabitkan 15 sekolah seluruh negara dengan bilangan pelajar kira-kira 450 orang.
“Pemilihan pelajar untuk projek rintis ini dibuat berdasarkan permohonan yang mana keputusan diumumkan awal Disember 2011.
“Pelajar Tingkatan Satu diajar enam bidang asas vokasional antaranya kejuruteraan, pertanian dan ekonomi rumah tangga, manakala pengkhususan boleh dibuat apabila berada di Tingkatan Dua,” katanya.
Dekan Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Abdul Rashid Muhamed, berkata penekanan bidang vokasional sepatutnya diterapkan pada peringkat sekolah menengah sejak dari dulu kerana tidak semua pelajar cenderung akademik.
“Kepandaian pelajar bukan sekadar akademik saja tetapi pelbagai termasuklah kemahiran yang perlu diberi perhatian serius untuk melahirkan lebih ramai tenaga kerja berkemahiran tinggi.
“Keputusan kerajaan memulakan pendidikan vokasional kepada pelajar Tingkatan Satu adalah usaha wajar dan perlu disegerakan.” katanya.
- BERITA HARIAN