Top Ad 728x90

Pertempuran Samsung dan Apple



Dua syarikat telekomunikasi gergasi Samsung Electronics Co. dan Apple Inc. kini berlumba-lumba memberikan yang terbaik untuk memikat hati pelanggan.

Masing-masing menawarkan keluarga peranti dengan menggunakan platform berbeza dan kaedah pemasaran yang menarik.

Persoalannya siapakah akan kekal memegang takhta untuk tahun-tahun akan datang?

Seperti diketahui, Apple hanya mengeluarkan satu telefon pintar dan satu tablet setiap tahun selain menggunakan platform yang dibangunkan sendiri secara dalaman.

Perkara ini memberikan Apple lebih kawalan dan pada masa sama mengoptimumkan peranti mereka dengan menyeluruh bagi telefon pintar dan juga tabletnya sendiri.

Populariti iPhone dan juga iPad amat meluas, sehingga memberikan tekanan kepada pelbagai pengeluar peranti yang lain.

Samsung pula menggunakan strategi berbeza dalam mengukuhkan kedudukannya dalam arena industri peranti mudah-alih.

Samsung mempunyai pelbagai jenis tawaran peranti, memfokuskan bukan sahaja pada peranti dengan spesifikasi tinggi bahkan spesifikasi rendah bagi membolehkan semua pihak memiliki telefon pintar.

Ia menggunakan pelbagai platform termasuk BadaOS, Android, Windows Phone dan akan datang - Tizen. Kini Android amat popular berbanding yang lain.

Kedua-dua gergasi semakin popular dari hari ke hari, masing-masing mempunyai penyokong tersendiri.

Selain perang antara peminat, kedua-dua gergasi ini sering bertemu di mahkamah melibatkan beberapa kes saman.

Sekali lagi persoalannya, siapakah yang akan memenangi persaingan ini? Atau adakah kedua-duanya akan kekal sebagai dua nama besar dalam industri peranti mudah-alih dunia?

Apple dan Samsung seharusnya jelas bahawa industri telefon pintar semakin terbahagi kepada ada atau tidak.

Kedua-dua syarikat dijangka melaporkan rekod pendapatan masing-masing untuk tempoh tiga bulan pertama tahun ini, sebahagian besarnya hasil kekuatan jualan telefon pintar.

Tidak syak lagi, kedua-dua syarikat gergasi ini berjaya menguasai hampir separuh pasaran telefon pintar, meninggalkan pesaing lain seperti Nokia Corp., HTC Corp. dan Research In Motion Ltd. (BlackBerry).

Apple dan Samsung, musuh dari dua benua berjaya menggunakan ‘senjata’ yang sangat berbeza.

Apple, syarikat yang paling berharga di dunia, menjual hanya satu telefon iaitu iPhone.

Syarikat Cupertino, California, menekankan reka bentuk dan keuntungan ke atas jualan, selain banyak melabur dalam jenama pengguna dan kedai-kedai runcit yang dikawal ketat.

Syarikat berkenaan mendapat faedah daripada ekosistem perisian dan aplikasi yang kukuh.

Sementara itu, Samsung adalah syarikat teknologi terbesar di dunia mengikut skala perolehan tahun lepas.

Syarikat Korea Selatan ini cepat belajar, membuat pertaruhan dengan mewujudkan versi pelbagai produk seperti telefon pintar Galaxy untuk memenuhi citarasa pengguna. Ia memaksimumkan keuntungan dengan mengawal pengeluaran sendiri.

Samsung membuktikan ia mampu untuk terus mara dengan pelbagai model daripada yang ringkas kepada paling canggih seperti Galaxy Notes dan Samsung Tab.

Pasaran

Menurut firma penyelidikan International Data Corporation (IDC), Apple dan Samsung masing-masing hampir menguasai 25 peratus pasaran global bagi telefon pintar yang dianggarkan mencapai AS$219 bilion dalam jualan tahun ini.

Bahagian pasaran Apple mencapai 23.5 peratus, meningkat 16 peratus berbanding akhir 2010.

Samsung pula memegang 22.8 peratus daripada pasaran suku yang sama, meningkat daripada 9.4 peratus.

Sebuah firma penyelidikan pasaran yang berpangkalan di London, Strategy Analytics melaporkan, gabungan Apple dan Samsung bakal merebut 91 peratus daripada keuntungan operasi semua pembuat telefon bimbit pada suku keempat.

“Pada peringkat ini, ia tidak kelihatan seperti kedua-duanya akan beralah," kata seorang penganalisis teknologi di Credit Suisse di Hong Kong, Manish Kaun.

Perjuangan untuk menjadi yang terbaik mencetuskan pertempuran antara Apple dan Samsung.

Pada April tahun lalu, Apple menyaman Samsung kerana paten reka bentuk dan telefon pintar.

Samsung menyerang balas dan pertempuran undang-undang mereka merebak ke mahkamah di sembilan buah negara.

Bekerjasama

Bagaimanapun kedua-dua gergasi juga telah belajar untuk bekerjasama antara satu sama lain.

Apple adalah pelanggan terbesar bagi bahagian komponen Samsung yang membuat skrin paparan dan cip.

Pertempuran dalam perundangan tidak memperlahankan jualan atau prestasi kewangan syarikat masing-masing.

Kedua-duanya, Apple dan Samsung enggan mengulas mengenainya.

"Ia tidak akan menjadi perlumbaan dua gergasi selama-lamanya," kata Ketua Penyelidikan bagi Bank Pelaburan Rutberg & Co, Rajeev Chand.

Beliau mencatatkan bahawa pemain yang lebih kecil seperti pembuat peralatan telekomunikasi, Huawei Technologies Co. bakal berkembang walaupun pada skala kecil.

“Industri telefon telah dicorakkan dengan kitaran produk yang bergerak pantas dan jika satu kitaran terlepas, menyebabkannya tergelincir.

"Industri ini bergerak dalam kitaran di mana beberapa syarikat menguasai beberapa ketika dan kemudian diganti dengan yang lain," kata Pengarah Eksekutif di Strategy Analytics, Neil Mawston.

"Pada tahun 1980-an, Motorola menerajui pasaran telefon bimbit, diikuti Ericsson dan menjelang 2000 Nokia mengunggulinya. Kini, masa Apple dan Samsung."

Pemain industri berkenaan sedang mengambil langkah berjaga-jaga untuk bertindak balas terhadap peningkatan penguasaan kedua-dua syarikat.

Momentum Samsung semakin menarik dengan penganalisis menjangkakan syarikat berkenaan, bergantung sepenuhnya kepada telefon yang dijana oleh perisian Android Google Inc., untuk menggandakan bilangan penjualan telefon pintar tahun ini.

Berdasarkan maklumat IDC, tahun lepas, Samsung menjual 94 juta unit berbanding 93.2 juta unit Apple.

Samsung telah dapat merebut pasaran pengganti Nokia dengan membawa pelbagai sistem operasi dan apabila muncul Android dengan meletakkan lebih banyak aplikasi yang menggunakan perisian berkenaan.

Samsung menggunakan strategi yang sama apabila produk elektronik yang lain, seperti televisyen dan pemain DVD melalui peralihan teknologi.

Samsung juga telah mendapat manfaat daripada keinginan menawarkan alternatif kepada iPhone, memberikan mereka lebih banyak produk untuk dipamerkan di kedai dalam beberapa kategori harga.

Seperti Apple, skala Samsung membolehkan ia membayar harga yang lebih rendah bagi komponen daripada pesaing.

Samsung telah mencipta lima peringkat telefon berasaskan Android yang dibezakan oleh harga dan ciri-ciri dengan setiap satunya mempunyai kelebihan tersendiri.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90