Top Ad 728x90

,

Isu-Isu Akhbar Cina

Bahagi Sama Rata Sumber Kewangan Pendidikan

Peruntukan bantuan kepada Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC) dalam pengumuman Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) menjadi perhatian akhbar Sin Chew Jit Poh, 21 Jun 2010 (Isnin) lalu.

Di bawah tajuk “Sumber Kewangan Pendidikan Sepatutnya Diberi Secara Adil,” penulis Teng Ji Choi mengulas pengumuman Perdana Menteri baru-baru ini bahawa dalam masa lima tahun mendatang, apa-apa bantuan yang diterima oleh SRJKC tidaklah banyak.

Kata Ji Choi, setiap sekolah Cina akan menerima RM2,000 untuk pembiayaan elektrik dan air. Di seluruh negara mempunyai 884 buah SRJKC, kos penyelenggaraan diberi sebanyak RM70 juta, bermakna setiap sekolah hanya mendapat peruntukan bantuan sebanyak RM80,000.

Kata Ji Choi, Perdana Menteri langsung tidak sebut tentang bantuan pembiayaan kos elektrik dan air untuk sekolah-sekolah menengah Cina, serta tidak sentuh masalah kekurangan guru-guru di sekolah Cina dan pengiktirafan sijil-sijil sekolah menengah Cina.

Jika dibandingkan dengan RMK-9 (2005-2010); keadaan itu sama sahaja. Dalam rancangan tersebut peruntukan keseluruhan untuk pendidikan sebanyak RM4.83 bilion ringgit, SRJKC hanya mendapat RM170 juta.

Jika dibandingkan dengan nisbah bilangan murid di SRJKC iaitu sebanyak 20.96 peratus daripada keseluruhan murid sekolah, sepatutnya mendapat peruntukan sekurang-kurangnya sebanyak 1 bilion ringgit.

Mengikut sumber kewangan yang dikeluarkan untuk pendidikan, dalam RMK-10, apa yang diberikan kepada SRJKC terlalu sedikit, ia kembali di tapak yang asal, tidak bergerak selangkah pun ataupun tidak ada sebarang perubahan.

Selain itu unsur-unsur yang diambil kira adalah bagaimana pembahagian sumber kewangan pendidikan yang saksama serta tidak berbelah bahagi dilakukan.

Cukai-cukai pendapatan dibayar oleh semua rakyat, sepatutnya sumber kewangan dibahagi sama rata kepada rakyat itu sendiri. Ini adalah perkara paling asas yang sepatutnya mereka nikmati, memang ia sangat berpatutan.

Ji Choi berpendapat pembahagian sumber kewangan pendidikan dalam RMK-10 didapati hanya perubahan kecil. Kerajaan beri peruntukan sedikit sahaja, langsung tidak ada sebarang rombakan secara besar-besaran.

Mengharap konsep "1Malaysia" berjaya, buanglah pemikiran yang sinis dan dari segi politik, sepatutnya sumber kewangan pendidikan itu dibahagikan sama rata, bina sebuah sistem "sama-sama menikmati sumber" supaya pendidikan ini dapat disalurkan kepada semua rakyat dan memberi kesan yang paling maksimum kepada rakyat, perkuatkan rakyat serta perkukuhkan kekuatan negara.

Perubahan Sistem Peperiksaan

Cadangan memansuhkan peperiksaan UPSR dan PMR menjadi bahan Opinion Corner akhbar Sin Chew Jit Poh 22 Jun 2010 (Selasa).

Timbalan Editor akhbar ini Lim Swee Guan menjangkakan pelajar akan lebih malas, dan bagaimana ibu bapa hendak menilai prestasi anak-anak mereka?

Bagi penulis itu, orang ramai tidak perlu risau terhadap sesuatu perubahan, yang dirisaukan ialah setiap kali ada perubahan pemimpin dalam bahagian pendidikan, setiap kali itulah maka perubahan dilakukan. Langsung tidak menampakan satu kesinambungan.

Pada tahun 1980-an dahulu pihak Kementerian Pelajaran menggunakan sylibus baru (3M) dan seterusnya mengubah mata pelajaran Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris. Sudah berapa ramai yang menjadi mangsa perubahan yang kita lalui.

Menurut penulis ini, Dasar Pelajaran Negara ini mementingkan keputusan peperiksaan dan sistem pendidikan mengikut telunjuk apa yang diajar. Tetapi jika UPSR dan PMR dimansuhkan, adakah sistem pendidikan dapat mendidik insan yang lebih lengkap? Adakah kita dapat mengubah sikap murid-murid yang pasif selama ini, supaya anak-anak menerima pendidikan secara gembira dan dengan sendiri mahu mencari ilmu?

Jika sylibus pelajaran dan cara pendidikan dari guru-guru yang menyampaikan itu masih tidak berubah, dikhuatiri walaupun peperiksaan itu dimansuhkan, sudah tentu masih tidak dapat memberi apa-apa motivasi kepada murid-murid untuk mengembangkan ilmu, dan tidak dapat tingkatkan diri mereka lebih inovasi dalam pelajaran.

Dalam ruangan itu, Swee Guan berpendapat pihak kerajaan sepatutnya secara langsung mengiktiraf sijil-sijil peperiksaan gabungan sekolah menengah Cina. Dengan itu dapat hindar daripada syarat lulus bahasa Melayu SPM, barulah mereka layak melepasi halangan memasuki maktab perguruan. Dari situ barulah dapat melatih cerdik pandai ini secara segera, dan dapat menggerakkan paksi perubahan dalam pendidikan.

“Tetapi saya agak risau, kerana kementerian masih mengutamakan perkara yang remeh temeh, dan bukan tumpukan kepada matlamat perubahan pendidikan yang lebih lurus.

Pada tahun 2011 pihak Kementerian Pelajaran akan lancarkan perubahan sylibus mata pelajaran di peringkat sekolah SRJKC dan SRJKT, menekankan mata pelajaran bahasa Melayu serta penambahan masa pembelajaran bahasa Melayu, termasuk mencadangkan sama ada kertas soalan menggunakan bahasa Melayu ataupun bahasa Inggeris, serta melaksanakan sylibus baru (Malaysia Negara Ku).

Pihak kerajaan langsung tidak menyediakan peralatan hardware serta guru-guru tenaga pengajar yang layak, tetapi mahu terus laksanakan kanak-kanak berumur 5 tahun dimasukan ke sekolah; seterusnya mengumumkan hapus biasiswa melanjutkan pelajaran ke luar negara. Ini semata-mata telah menidakkan konsep terbuka dalam pendidikan.

Sebenarnya, bukan perkara baru dalam cadangan mahu mansuhkan peperiksaan, pada September 2008, pada masa itu Hishamuddin menjadi Menteri Pelajaran mengumumkan satu blue print pelajaran 2006-2010 menyatakan, bagi menyahut perubahan dan kesesuaian sylibus, pihak Kementerian Pelajaran membuat satu rombakan secara besar-besaran “SPPK", bagi mengatasi sistem mengutamakan keputusan peperiksaan bertulis.

Selepas dua tahun, kita masih membincangkan isu yang sama, pihak kerajaan mahu ubah pendidikan. Sampai bila hendak yakinkan orang ramai?

BN Akan Terima ‘Kad Merah’

Isu penarikan pingat Datuk oleh Istana Johor menarik perhatian China Press 20 Jun 2010 (Ahad). Dengan tajuk “Jika BN Tidak Mahu Insaf, Seterusnya Akan Terima Kad Merah,” akhbar ini memetik kenyataan Chua Jui Meng yang berkata, pilihan raya Mac 2008, BN telah menerima tamparan kad kuning, sehingga hari ini masih tidak mahu insaf. Pilihan raya akan datang, pasti akan diketepikan oleh rakyat seterusnya akan menerima “kad merah" kehilangan kerajaan.

Politik boleh diumpamakan seperti pasukan bola sepak, rakyat nampak lebih jelas sama ada pemain bola itu menyepak bola ataupun menyepak pemain lain.

Sempena musim Piala Dunia ini, Jui Meng mengambil kesempatan memberitahu orang ramai BN tidak peka dengan kebajikan rakyat.

China Press melaporkan walaupun beliau tidak mahu berterus terang adakah UMNO main peranan terhadap penarikan pingat-pingat itu, tetapi beliau berkata "yang penting ialah apa yang difikirkan oleh rakyat terhadap isu ini.”

Beliau percaya, kerana isu penarikan balik pingat ini, UMNO akan dituduh oleh orang ramai dan akan semakin ramai rakyat menyokong Pakatan Rakyat, dan mereka akan rasa menyesal.

Beliau memberi amaran kepada UMNO, jangan gunakan penarikan pingat itu sebagai isu untuk mengugut beliau dan mahu beliau berundur.

“Saya bukan sahaja tidak akan berundur, malah saya akan terus maju ke hadapan, pertahankan sehingga Pakatan Rakyat ambil alih pemerintahan Kerajaan Pusat di Putrajaya.”

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90