Ketaatan Kepada Pemimpin
Ketaatan kepada pemerintah mesti juga diberi dalam per-kara-perkara yang mubah (harus). Atau dalam soal ijtihadul fikri yakni pendapat atau perancangan pemimpin yang tidak menyalahi syariat, walaupun kita ada pendapat atau peran-cangan yang lain atau yang berbeza. Ini dinamakan wajib aradhi (wajib yang mendatang). Ketaatan yang seperti inilah yang susah. Ramai orang tidak mampu taat dalam hal-hal seperti ini.
Contoh perkara-perkara yang wajib aradhi yang mesti ditaati, di antaranya:
1. Di waktu musuh menyerang, pemerintah kerahkan tenaga rakyat untuk menentang musuh. Maka rakyat wajib taat. Dalam Islam, siapa yang lari dari medan perang boleh dihukum bunuh.
2. Di zaman kemarau atau darurat atau ketika berlaku bencana atau zaman susah makan minum, kalau pemerintah memerintahkan orang kaya mengeluarkan bantuan, sarna ada berbentuk senjata, peralatan atau bahan makanan dan minuman untuk fakir miskin dan lain-lain lagi, maka mereka wajib taat. Kalau mereka enggan, pemerintah yang adil boleh memaksa dan merampas harta orang-orang kaya yang bakhil itu.
3. Kalau pemerintah sudah siapkan satu kawasan kediaman sama ada kampung atau taman kediaman dalam rancangan untuk memindahkan rakyat agar rakyat beralih ke kawasan yang baru itu, maka rakyat wajib pindah. Kalau ingkar mereka jatuh dosa.
4. Rakyat yang diperintah tukar jawatan kerja atau tukar tempat kerja wajib mentaati arahan itu.
5. Kalau kerajaan mengarahkan penduduk di satu kawasan untuk mengusahakan pertanian, mereka wajib berbuat demikian. Berdosa kalau mereka mengusahakan perkara lain seperti ternakan. Atau pemerintah arah supaya tanam padi, berdosa hukumnya kalau rakyat menanam jagung.
6. Hatta arahan kahwin dan cerai pun, kalau berlaku, rakyat wajib taat. Kalau pilihan kita ditolak oleh ketua atau pemimpin, kita kena patuh dan berkahwin dengan pilihan yang ditunjukkan oleh pemimpin. Kalau tidak ditaati, ia satu dosa.
Islam bukan bermaksud mengongkong kebebasan atau menafikan kebijaksanaan atau kreativiti rakyat. Biasanya pemimpin yang adil lebih terpimpin dari rakyatnya dalam membuat keputusan. Dan rakyat yang taat akan lebih ter-pimpin fikiran dan kreativitinya.
Mentaati dan menghormati pemimpin itu disuruh dan di-perintah oleh Islam agar mudah para pemimpin itu memimpin, mendidik, rnengasuh, mengarah dan mengajak rakyat atau anak buah membuat kerja di dalam sebuah negara, negeri atau di dalam sesebuah jabatan atau organisasi.
Jika tidak ada ketaatan kepada seseorang pemimpin, maka Payahlah pemimpin tersebut untuk mendidik dan mengguna-tenaga rakyat atau anak buahnya untuk bekerja, mem-un dan membuat kemajuan.
Walaupun taat itu adalah kehendak Islam tetapi bukan senang rakyat atau anak buah mahu taat kepada pemimpin secara lahir dan batin. Tidak mudah bagi rakyat dan anak buah boleh mentaati pemimpin dengan sepenuh hati tanpa berpura-pura atau berlakon.
Ketaatan ini ada hubung kait dengan tujuan sebenar rakyat atau anak buah itu mentaati pemimpin. Mungkin ada ke-pentingan tertentu. la juga ada hubung kait dengan peribadi dan sikap pemimpin itu sendiri. Adakah pemimpin itu mem-punyai karisma dan wibawa seperti mempunyai ilmu dan akhlak yang tinggi atau sederhana sahaja atau peribadi dan akhlaknya teruk sekali.