Kunyit boleh bantu kurangkan masalah kegemukan

Satu kajian saintis mendapati perisa kunyit yang terdapat di dalam kebanyakan masakan India mampu menurunkan berat badan, lapor sebuah akhbar semalam.

Kunyit yang menjadi bahan perisa di dalam kebanyakan makanan mempunyai sejenis ramuan aktif, curcumin yang boleh membantu melawan masalah kegemukan.

Kajian yang dilakukan oleh Universiti Tufts Boston mendapati, bahan kimia curcumin di dalam kunyit mudah diserap oleh tubuh.

Penemuan itu dilaporkan dalam Journal of Nutrition yang mendapati bahan kimia tersebut mampu menyekat pertumbuhan tisu-tisu lemak daripada membesar di dalam tikus dan sel pembiakan manusia.

Kajian yang dilakukan itu membuktikan curcumin mampu menghalang pembentukan lemak baru di dalam saluran darah sekali gus membantu mencairkan tisu lemak yang menyebabkan kegemukan.

Penyelidik kanan Mohsen Meydani berkata, kenaikan berat badan akibat pembesaran dan pertumbuhan tisu lemak tidak akan berlaku jika saluran darah baru terbentuk. Proses ini dikenali sebagai angiogenesis.

"Daripada data yang diperolehi curcumin didapati mampu menyekat aktiviti itu di dalam tisu lemak tikus yang diberi makan diet lemak," ujarnya.

- AGENSI
Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url