Top Ad 728x90

Cegah osteoporosis sebelum terlewat

Ramai yang beranggapan bahawa mereka tidak akan menghidap osteoporosis atau penyakit kerapuhan tulang jika menjalani hidup yang sihat dan aktif.

Malangnya, osteoporosis menyerang secara senyap dan hadir tanpa petanda.

Kerap kali juga pelbagai syarikat atau badan-badan kerajaan dan swasta menyarankan orang ramai agar menjaga kesihatan tulang sebelum penyakit osteoporosis menyerang.

Ini kerana, penyakit osteoporosis merupakan penyakit tulang metabolik yang menjejaskan kesihatan tubuh badan.

Lebih kurang 200 juta orang di seluruh dunia dan lebih daripada satu juta orang di Malaysia menghidap osteoporosis.

Melemahkan tulang

Penyakit ini dikatakan berbahaya kerana ia boleh melemahkan kekuatan tulang dan menjadikannya lebih mudah retak selepas trauma yang minimum atau kecil.

"Osteoporosis ialah satu penyakit yang boleh mengancam nyawa manusia. Keretakan yang paling ketara adalah di bahagian tulang pinggul yang boleh menjejaskan kualiti hidup serta hilang kebergantungan akibat keupayaan dan pergerakan yang terhad," kata pakar runding kanan endokrinologi, Prof. Chan Siew Pheng.

Pada tahun 1997, kejadian pinggul retak di Malaysia dalam kalangan individu yang berusia lebih 50 tahun adalah bernisbah 90 bagi setiap 100,000 orang.

Keretakan pinggul berkait rapat dengan morbiditi dan kadar kematian tinggi dalam lingkungan 20 hingga 25 peratus pada tahun pertama selepas pesakit mengalami keretakan.

Kebanyakan pesakit yang terus hidup kehilangan upaya dan hanya 25 peratus yang dapat meneruskan aktiviti normal.

Kos langsung kemasukan hospital bagi keretakan pinggul pada tahun 1997 dianggarkan pada kadar sebanyak RM22 juta.

Kajian menunjukkan, pesakit yang mencapai keperluan rawatan sebanyak 50 peratus mempunyai risiko keretakan yang sama dengan mereka yang tidak mendapatkan sebarang rawatan.

Infusi intravena

Kajian terbaru oleh Yayasan Osteoporosis Antarabangsa pula menunjukkan bahawa 60 hingga 80 peratus pesakit yang mengamalkan pengambilan ubat makan berhenti daripada mengambil ubat rawatan dalam tempoh setahun.

"Justeru, dengan rawatan infusi intravena (IV) yang dilakukan sekali setahun selama 15 minit ini, ia membolehkan pesakit mendapat perlindungan sepanjang tahun.

"IV yang terdiri daripada asid zoledronik membantu wanita yang mengalami osteoporosis dan putus haid.

"Ia dapat mengurangkan keretakan pada tempat yang kerap berlaku keretakan termasuk pinggul, tulang belakang dan tulang-tulang lain seperti pergelangan tangan dan tulang rusuk," katanya.

Siew Pheng memberitahu, osteoporosis mengurangkan kemampuan badan untuk menggantikan tulang lama dengan yang baru.

Osteoporosis menjejaskan kekuatan tulang dan menjadikannya semakin lemah dalam jangka masa yang panjang. Seterusnya, membawa kecenderungan kepada kepatahan atau keretakan.

"Kesusutan tulang akibat osteoporosis berlaku dalam tempoh masa yang panjang menjadikan kehidupan kian sukar.

"Ia bakal memberikan tekanan lazim pada tulang pesakit untuk melakukan pergerakan seperti duduk, berdiri, batuk atau mendakap orang tersayang," katanya.

Jelasnya, pengumuman infusi setahun sekali bagi osteoporosis adalah satu berita baik kerana ia memberikan pengamal kesihatan dan pesakit lain satu kaedah inovatif untuk mengawal penyakit osteoporosis.

- KOSMO!

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90