Top Ad 728x90

, ,

Sikap punca jumlah kemalangan terus meningkat

Hari ke-11 Ops Sikap ke-20 sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri menyaksikan 15 lagi pengguna jalan raya terbunuh, menjadikan jumlah keseluruhan angka korban sehingga semalam 192 orang. Sementara itu, 1,171 kemalangan direkodkan.

Menurut statistik yang dikeluarkan Bukit Aman daripada 15 kematian itu, 10 melibatkan penunggang dan pembonceng motosikal manakala kereta mencatatkan tiga, diikuti pejalan kaki dan van masing-masing satu.

Persoalannya, mengapa kemalangan terus berlaku dan makin meningkat dari sehari ke sehari. Adakah kita tidak mampu mensasarkan kemalangan sifar atau mengurangkan jumlah kemalangan maut?

Pada pandangan saya, punca utama berlakunya kemalangan di negara kita adalah kerana sikap pemandu sendiri. Sikap pemandu yang terburu-buru dan cuai telah menyumbang kepada berlakunya kemalangan.

Kebanyakan pemandu di Malaysia bersikap mementingkan diri sendiri dan tidak memikirkan keselamatan orang lain ketika memandu. Sebagai contoh, tidak mengamalkan jarak selamat dan mengekori dengan terlalu rapat kenderaan di hadapan sehingga menyebabkan mereka gagal memberhentikan kenderaan apabila kecemasan.

Selain itu, terdapat juga segelintir pemandu yang terlampau peka dengan apa yang berlaku di sekeliling mereka dan memperlahankan kenderaan di kawasan yang tidak perlu mereka perlahankan kenderaan.

Sebagai contoh, ketika memandu di lebuh raya, para pemandu mempunyai kecenderungan untuk memandu dengan perlahan di kawasan yang berlaku kemalangan untuk melihat kemalangan yang berlaku. Apabila kereta mereka diperlahankan, ini menyebabkan aliran trafik turut terjejas dan menjadi perlahan. Secara tidak langsung, perkara ini boleh juga membuatkan mereka hilang fokus dan tumpuan pada pemanduan mereka dan menyebabkan kemalangan.

Saya juga mendapati, sikap pemandu-pemandu terutamanya di lebuh raya amat mengecewakan. Ada di antara para pemandu yang menggunakan lorong kecemasan semata-mata mahu cepat dan memotong kenderaan-kenderaan lain. Walaupun pelbagai kempen telah dijalankan oleh Jabatan Keselamatan Jalan Raya untuk memberi kesedaran kepada para pemandu untuk tidak menggunakan lorong kecemasan, namun mereka masih berbuat demikian.

Saya menyarankan agar pihak Polis Diraja Malaysia mempergiatkan rondaan di lebuh raya dan mengeluarkan saman kepada golongan yang tidak bertanggungjawab ini.

Selain faktor kecuaian manusia, terdapat juga kemalangan yang disebabkan oleh keadaan kenderaan yang tidak selamat dan boleh menjejaskan keselamatan kenderaan dan penumpang.

Walaupun pepatah Melayu ada mengatakan malang tidak berbau, namun sebagai pengguna jalan raya yang bertanggungjawab, kita mampu mengelakkan sesuatu kemalangan jika kita mematuhi semua peraturan dan undang-undang jalan raya dan mengamalkan pemanduan berhemah.

Bagi pemandu-pemandu yang beragama Islam, kita disunatkan dan amat digalakkan untuk memulakan perjalanan dengan bacaan doa menaiki kenderaan. Doa yang dipohon, jika disertakan dengan pemanduan berhemah dan sikap yang bertanggungjawab, saya yakin kita mampu untuk mengurangkan jumlah kemalangan yang semakin meningkat dari sehari ke sehari.

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90