Top Ad 728x90

,

Pulau Pinang perkenal sistem daftar kahwin online

GEORGETOWN: Kerajaan Pulau Pinang memperkenalkan sistem pendaftaran perkahwinan umat Islam di negeri ini secara online yang dikenali sebagai e-munakahat.

Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan, Hal Ehwal Pengguna dan Agama Islam negeri, Abdul Malik Abul Kassim, berkata e-munakahat mengandungi lima modul utama iaitu kebenaran kahwin, pendaftaran perkahwinan, cerai, rujuk dan akad nikah.

“Selain memudahkan urusan perkahwinan, orang ramai juga dapat mencari maklumat dengan lebih mudah berkaitan urusan perkahwinan melalui e-munakahat yang dikendalikan Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (Jaipp),” katanya ketika berucap pada Majlis Sambutan Maulidur Rasul di sini, semalam.

Sambutan Maulidur Rasul dan pelancaran e-munakahat itu yang diadakan di Dewan Sri Pinang di sini, dirasmikan Yang Dipertua Negeri, Tun Abdul Rahman Abbas. Turut hadir, Timbalan Ketua Menteri I, Mansor Othman.

Mengulas lanjut, Abdul Malik berkata, sistem itu boleh dilayari menerusi laman web e-munakahat.penang.gov.my dan orang ramai hanya perlu memasukkan nombor kad pengenalan jika mahu mendapatkan maklumat berkaitan perkahwinan.

Abdul Malik berkata, fasa kedua e-munakahat yang bakal dibangunkan pada Jun 2010 pula, membolehkan pengguna membuat kad nikah cip bergambar yang dilengkapi maklumat lengkap mengenai perkahwinan mereka.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90