Top Ad 728x90

, ,

Penggunaan Pengangkutan Awam Kurangkan Risiko Kemalangan - KP JPJ

Satu kajian menunjukkan risiko kemalangan menggunakan pengangkutan awam didapati tujuh kali lebih rendah daripada menggunakan kenderaan persendirian, dan 48 kali lebih selamat daripada motosikal.

"Hasil kajian Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) yang dibentangkan kepada kami baru-baru ini mendapati pengangkutan awam dilihatlebih selamat untuk orang ramai untuk pergi ke destinasi masing-masing," kata Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan Datuk Solah Mat Hassan.

Segelintir pengguna kenderaan persendirian berdepan risiko kemalangan disebabkan pelbagai faktor seperti baru mendapat lesen, tidak pakar menggunakanlebuh raya dan belum bersedia menangani kesesakan, katanya.

Beliau berkata demikian selepas pelancaran Operasi Keselamatan Jalan Raya Sempena Hari Raya Aidilfitri di sini hari ini, yang turut dihadiri PengarahBahagian Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Mustafar Ali.

Solah berkata lebih 1,500 bas ekspres yang bakal digunakan pada musim raya tahun ini lulus pemeriksaan JPJ, dan agensi itu akan menempatkan kira-kira 3,500kakitangan untuk bertugas sepanjang musim perayaan.

Sementara itu, kejujuran 37 anggota dan pegawai JPJ menolak tawaran rasuah sepanjang tahun ini diiktiraf pada majlis berkenaan.

Solah berkata anggota JPJ itu ditawar rasuah supaya tidak mengenakan tindakan terhadap kesalahan seperti cukai jalan tamat tempoh, memandu di laluankecemasan dan sebagainya.

"Dianggarkan antara RM50 dan RM5,000 menjadi tawaran rasuah. Orang ramai diingatkan supaya tidak melanggar peraturan jalan raya dan kemudian menawarkansuapan untuk melepaskan diri, termasuk di musim perayaan ini," katanya.

Anggota dan pegawai terbabit menerima sijil penghargaan.

Mustafar berkata sebanyak 414 kes rasuah melibatkan anggota penguatkuasa undang-undang seperti JPJ dan polis dicatatkan setakat ini, dengan 185 kesdiambil tindakan seperti dihadapkan ke mahkamah atau telah dijatuh hukuman.

Menurutnya fenomena rasuah berubah sejak empat tahun lalu dengan lebih banyak kes melibatkan pemberi rasuah diterima berbanding kes mereka yangmenerima rasuah.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90