Top Ad 728x90

Elak penyakit semasa melancong

KEBANYAKAN pelancong tidak menyedari perancangan pelancongan bukan sekadar menempah tiket dan tempat tinggal serta memastikan pasport anda dikemaskini," kata Bekas Presiden dan Ahli Majlis Persatuan Penyakit Berjangkit & Kemoterapi Malaysia (MSIDC), Profesor Datin Dr. Hamimah Hassan.

Dengan penerbangan udara pada masa kini lebih mudah dan menawarkan harga tiket murah, lebih ramai orang memilih destinasi antarabangsa.

Berdasarkan statistik daripada Pertubuhan Pelancongan Sedunia (WTO), ketibaan pelancong antarabangsa di seluruh dunia pada tahun 2009 atas tujuan perniagaan, bercuti dan urusan lain berjumlah 880 juta .

Ketibaan antarabangsa dijangka mencecah satu bilion pada 2010 dan 1.6 bilion menjelang 2020. Di Malaysia, sebuah kajian menunjukkan bahawa 31 peratus rakyat Malaysia telah melancong ke luar negara untuk tujuan bercuti dalam 12 bulan lepas .

Bergantung kepada jenis pengangkutan, kesihatan pelancong, gaya hidup yang diingini dan epidemiologi penyakit berjangkit di negara destinasi, melancong di luar negara mendedahkan pelancong kepada risiko kesihatan. Bukan sahaja pelancong mudah dijangkiti penyakit berkaitan melancong, tetapi pelancong mungkin menjadi pembawa bagi penyakit tersebut, seterusnya mendedahkan masyarakat sekeliling kepada risiko jangkitan.

Penyakit

Penyakit berkaitan melancong yang umum termasuklah hepatitis, demam kepialu dan influenza yang boleh disebarkan melalui makanan serta minuman tercemar, amalan seksual yang tidak selamat atau melalui pemindahan titisan semasa batuk, bersin atau bercakap .

Pelancong dari negara maju yang tidak dilindungi telah merekodkan kadar insiden bulanan jangkitan hepatitis A di antara 300 hingga 2,000 bagi 100,000 pelancong apabila melawat negara membangun.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) turut melaporkan hampir dua bilion orang di dunia telah dijangkiti virus hepatitis B dan hampir 350 juta hidup dengan jangkitan kronik akibat virus ini. Tambahan pula, 600,000 orang meninggal dunia setiap tahun akibat daripada hepatitis B akut atau kronik .

Vaksinasi

Berdasarkan penemuan ini, cara terbaik untuk meminimumkan dan mencegah akibat-akibat tersebut adalah dengan mendapat perlindungan daripada awal dalam bentuk vaksinasi.

"Kepentingan membuat rancangan untuk kesihatan sebelum melancong bagi membolehkan masa mencukupi supaya jadual imunisasi boleh dilengkapi. Masa yang disyorkan untuk menemui doktor anda adalah sekurang-kurangnya empat hingga lapan minggu sebelum melancong. Namun, tidaklah terlambat untuk menemui doktor anda walaupun anda mempunyai masa kurang daripada empat minggu sebelum bertolak," ujar Dr. Hamimah

Bagi memberi panduan kepada anda yang bakal bercuti di luar negara, anda boleh melayari laman web Fit-to-Fly (www.fit2fly.com.my) yang menyediakan panduan pelancongan dan risiko kesihatan yang perlu diketahui para pelancong. Disediakan khas untuk rakyat Malaysia, laman web tersebut turut menyediakan maklumat berkenaan imunisasi yang disyorkan, dibahagikan mengikut negara yang bakal dilawati.

"Secara ringkas, perancangan, kaedah pencegahan dan langkah berjaga-jaga yang sesuai boleh melindungi kesihatan seseorang dan meminimumkan risiko mendapat penyakit berjangkit semasa melancong," ujar Dr. Hamimah.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90