Top Ad 728x90

Ciri-ciri asas Skim Persaraan Swasta (PRS)

Oleh DATIN MAZNAH MAHBOB
Ketua Pegawai Eksekutif, Bahagian Pengurusan Dana AMMB Holdings Bhd.

Bagi pekerja swasta atau bekerja sendiri, memilih organisasi pengurusan Skim Persaraan Swasta (PRS) yang betul mungkin menjadi salah satu daripada keputusan kewangan paling penting anda perlu dibuat bagi menempuh alam persaraan.

Ini kerana keputusan yang diambil anda sekarang akan mempengaruhi hasil pulangan, keselamatan dan perbelanjaan yang mampu dibuat apabila bersara kelak.

Jadi bagaimana untuk kita memilih penyedia PRS yang sesuai? Sebelum anda membuat keputusan, di sini terdapat beberapa kriteria yang perlu dipertimbangkan.

1. PENGENALAN

SEBELUM membuka akaun PRS anda perlu menilai faktor usia, pendapatan individu serta isi rumah, keinginan, matlamat, pelaburan dan keperluan semasa bersara.

Ketahui matlamat anda apabila bersara kelak dan ke mana wang akan dibelanjakan.

Oleh kerana keperluan kehidupan akan berubah-ubah, anda perlu memilih pengurus PRS yang menawarkan skim yang bersesuaian dan boleh ditukar dengan mudah pada bila-bila masa.

PRS juga memberikan anda pilihan untuk memilih skim dari PRS lain jika anda berminat. Oleh itu, anda perlu sentiasa menyemak skim yang ada di pasaran sekerap mungkin bagi memperoleh skim yang menarik.

2. PRESTASI LAMPAU

Pulangan terbesar kepada dana persaraan anda adalah bergantung kepada prestasi dana yang telah dilaburkan. Memandangkan PRS masih baharu maka tiada petunjuk prestasi yang boleh dijadikan rujukan ketika ini.

Oleh itu, memilih pengurus dana yang telah terbukti kejayaannya dalam pengurusan dana lain adalah cara terbaik. Memandangkan PRS adalah pelaburan jangka panjang, anda perlu menilai prestasi pengurus dana ketika mereka berdepan situasi sukar dan senang.

Menilai situasi sukar adalah cara terbaik kerana daripada situasi berkenaan anda boleh menilai kekuatan dan kekukuhan pengurus dana berkenaan. Ketika situasi sukar, kerugian akan berbeza-beza dan anda perlu menilai pengurus mana yang menawarkan kerugian yang minimum ketika berdepan situasi berkenaan.

3. YURAN DAN CAJ

Pertimbangkan pelbagai yuran dan caj yang dikenakan penyedia PRS sebelum melabur. Caj jualan yang tinggi bakal mengurangkan jumlah pelaburan tetapi ini tidak bermaksud caj yang murah adalah yang terbaik.

Pilih yang menawarkan caj dan yuran yang berbaloi dengan perkhidmatan.

Yuran dan caj termasuklah caj jualan, pengurusan tahunan, yuran pemegang amanah tahunan, yuran menukar, memindah dan menebus. Ini boleh disemak menerusi Dokumen Pendedahan Produk dan Lampiran Penting Produk yang akan disediakan penyedia PRS.

Anda perlu menyemak terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan.

4. KEPAKARAN DAN KEUPAYAAN

PELABURAN

Sentiasa ada risiko dalam pelaburan. Oleh itu, perlu mempertimbangkan pelaburan yang mampu memberi pulangan yang optimum dalam persekitaran risiko yang terkawal tetapi bagaimana pelabur hendak mengetahuinya?

Pelabur perlu mengkaji latar belakang penyedia PRS dan lihat prestasi mereka menguruskan dana lain seperti kepakaran pasukan pengurusan, anugerah yang pernah dimiliki, serta konsisten untuk jangka masa panjang.

Pilih penyedia PRS yang mempunyai reputasi tinggi. Risiko adalah sesuatu yang sukar dijangka tetapi boleh mengurangkannya kerana setiap penyedia PRS mempunyai kakitangan yang pakar.

Terdapat pelbagai sumber untuk anda mencari maklumat mengenai penyedia PRS, skim yang ditawarkan, promosi dan risalah yang dikeluarkan Pentadbir Pencen Swasta (PPA). Cara alternatif, pelabur juga boleh melantik perancang kewangan untuk membantu memahami pilihan yang ada di pasaran.

- UTUSAN


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90