Top Ad 728x90

,

60 Peratus Graduan Universiti Dapat Kerja Dalam 6 Bulan Selepas Tamat Pengajian

60 Peratus Graduan Universiti Dapat Kerja Dalam 6 Bulan Selepas Tamat Pengajian

Sebanyak 60 peratus graduan universiti mendapat pekerjaan dalam tempoh enam bulan selepas tamat pengajian.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar berkata, sebanyak 15 peratus graduan pula sedang menyambung pengajian manakala 25 peratus lagi mengambil sedikit masa untuk mendapat pekerjaan.

Beliau berkata, berdasarkan kajian susulan yang dilakukan kerajaan terhadap graduan pada 2012, hampir kesemua siswazah mendapat pekerjaan dalam tempoh dua tahun selepas tamat pengajian.

"Kita juga berjaya mewujudkan peluang pekerjaan sebanyak 385,000 pekerjaan pada 2011 dengan perkembangan ekonomi sebanyak 5.1 peratus. Malah jumlah itu terus meningkat kepada 438,800 dengan pertumbuhan ekonomi pada 2012.

"Ini bermakna kadar pengangguran telah menurun daripada 3.1 peratus kepada 3 peratus pada 2012. Ia merupakan kadar yang amat rendah," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam sesi soal jawab di Dewan Rakyat pada Isnin.

Ketika mengemukakan soalan tambahan, Anwar berkata kadar pengangguran siswazah mencecah kira-kira 80,000 orang dan kadar pengangguran tiga peratus itu tidak termasuk dalam kategori tidak mendapat pekerjaan.

Menjelaskan lebih lanjut mengenai perkara itu, Abdul Wahid berkata, kerajaan telah menawarkan pelbagai program seperti Jobs Malaysia dan Skim Latihan 1Malaysia untuk memadankan pekerja dengan majikan.

"Program itu berjaya melatih graduan untuk mendapat pekerjaan sesuai dan meningkat kebolehpasaran kerja di kalangan mereka," katanya.

- mSTAR


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90