Selasa, Julai 30, 2013

Pengasas AmBank mati ditembak


Pengasas Arab-Malaysian Bank (sekarang AmBank Group), Hussain Ahmad Najadi, seorang warga Iran mati, manakala isterinya cedera ditembak di kawasan parkir kereta di Lorong Ceylon, berhampiran Tokong Kuan Yin, di Kuala Lumpur pada Isnin.

Sebelum kejadian jam 2 petang itu, mangsa yang berusia 75 tahun dan isteri, Cheong Mei Kuan, 49, mengunjungi tokong berkenaan, dipercayai untuk berbincang dengan seorang rakan niaga bergelar Datuk mengenai pembelian saham.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa, berkata sebaik selesai perbincangan kira-kira 20 minit itu, pasangan berkenaan keluar meninggalkan tokong berkenaan.

Penjenayah tunggu luar tokong Ketika berjalan ke keretanya, mangsa ditembak seorang lelaki yang dipercayai bersedia menunggunya di luar tokong.
“Hussain disahkan mati di tempat kejadian selepas terkena dua das tembakan di dada dan rusuk kiri, manakala isterinya cedera pergelangan tangan kiri dan paha kanan,” katanya semalam.

Beliau berkata, siasatan awal mendapati kejadian dipercayai didalangi tiga lelaki berusia 30-an hingga 40-an yang menunggu di luar rumah ibadat itu sebelum menembak pasangan terbabit sejurus mereka keluar.

“Suspek dipercayai melarikan diri menaiki teksi. Siasatan terperinci sedang dilakukan bagi mengenal pasti motif kejadian,” katanya.


Urusan perniagaan

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk bedah siasat, manakala isterinya dirawat di Hospital Tung Shin.

Difahamkan, siasatan awal polis mendapati kejadian ada kaitan dengan urusan perniagaan. Kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan 307 Kanun Keseksaan.

Sementara itu, Pengerusi AmBank Group, Tan Sri Azman Hashim merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Hussain. Beliau terkejut dengan kejadian kerana pernah bekerjasama bagi mengambil alih syarikat perbankan berkenaan pada 1982.

Beberapa individu dalam industri perbankan Malaysia menyatakan kejutan dan kesedihan mereka atas kematian bekas Pengarah Urusan Kumpulan Perbankan Arab-Malaysian (kini Kumpulan AmBank), Hussain Ahmad Najadi.

Pengerusi AmBank Group, Tan Sri Azman Hashim berkata, beliau amat sedih dengan kejadian malang itu dan menyatakan ucapan takziah kepada keluarga Najadi.

Seorang veteran dalam industri perbankan yang enggan dikenali berkata, beliau mengenali Najadi sebagai seorang ahli perniagaan yang agresif dan bercita-cita tinggi.

Seorang lagi pemerhati industri berkata, Najadi dikenali di kalangan kenalan dalam industri kewangan sebagai seseorang yang "bertenaga" kerana masih terlibat secara aktif dalam perniagaan walaupun dalam sudah berusia.

Profesor Universiti Malaya dan bekas pengurus bank, Datuk Dr R. Thillainathan berkata, kali terakhir beliau bercakap dengan Najadi adalah pada pukul 11 pagi Isnin.

"Kami bercakap tentang buku yang mahu ditulis oleh Najadi. Ia adalah mengenai kemerosotan Barat," katanya kepada The Star pada Isnin.

Beliau juga berkata, Najadi merupakan seorang tokoh yang dihormati dalam industri perbankan, khususnya dalam perbankan pelaburan, katanya.

Dr Thillainathan juga memetik dalam artikel oleh StarBizWeek pada 8 Oktober 2003, sebagai berkata bahawa Najadi merupakan seorang pengurus bank pelaburan yang baik, seorang perintis dan seorang yang membawa pembaharuan.

Merupakan anak kelahiran Bahrain, Najadi yang berusia 75 tahun pernah memegang jawatan pengerusi dan ketua pegawai eksekutif Arab Investments for Asia Kuwait Ltd (AIAK), which yang diasaskan oleh AMBG pada 1975.

Najadi keluar daripada senario perbankan tempatan pada tahun 1982 selepas menjual kepentingannya dalam AMBG kepada Azman, yang kemudiannya menerajui kumpulan dan dinamakan semula sebagai AmBank.

Najadi yang begitu pakar dalam kewangan kembali ke Malaysia kira-kira 10 tahun lalu lalu selepas berada di luar negara selama 20 tahun.

Beliau kekal sebagai tokoh yang terkenal dalam industri kewangan sebagai ketua AIAK, yang dikatakan menjadi penghubung kewangan antara negara-negara pengeluar minyak di Timur Tengah, Malaysia dan rantau Asean.

- BERITA HARIAN

 

0 Comments:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Recent Posts