Top Ad 728x90

,

BNM nafi keluar garis panduan singkat tempoh pinjaman kereta

BNM nafi keluar garis panduan singkat tempoh pinjaman kereta

Bank Negara Malaysia (BNM) menafikan ada mengeluarkan garis panduan baru mengenai tempoh pinjaman sewa beli kereta akan dikurangkan maksimum tujuh tahun, dan bayaran muka dinaikkan 20 peratus bagi pembelian kereta baru berkuatkuasa bulan depan.

Gabenornya, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, berkata setakat ini, garis panduan terbaru diperkenalkan BNM adalah berhubung pinjaman peribadi, kediaman dan bukan kediaman yang dikuatkuasakan bulan lalu.
Katanya, beliau berpendapat garis panduan baru yang sudah dikuatkuasakan hampir dua bulan itu sudah memadai dalam membantu mengurangkan hutang isi rumah berbanding Kadar Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

    Kami sedia mempergiat lagi kempen bagi mendidik rakyat Malaysia mengenai pengurusan kewangan berhemah” Zeti Akhtar Aziz, Gabenor Bank Negara


“Ketika ini, langkah diperkenalkan BNM itu sudah mula menampakkan hasil apabila hutang isi rumah negara berada pada paras sederhana dan pada peringkat ini kami hanya akan terus melakukan pemantauan rapi,” katanya pada sidang media selepas membentangkan prestasi ekonomi negara pada suku kedua 2013 di sini, semalam.

Sebar khabar angin

Kelmarin, terdapat khabar angin yang disebarkan mengenai pengurangan tempoh pinjaman sewa beli kereta maksimum tujuh tahun dan bayaran muka 20 peratus untuk pembelian semua kereta baru berkuat kuasa September 2013.

Zeti Akhtar berkata, pihaknya bercadang untuk mempergiatkan lagi kempen bagi mendidik rakyat Malaysia mengenai pengurusan kewangan berhemah.

“Kami bercadang mengadakan jelajah di seluruh negara dan akan pergi sekolah dan universiti supaya kewangan isi rumah diuruskan dengan baik,” katanya.

Perkenal syarat tambahan

BNM bulan lalu memperkenalkan syarat tambahan bagi pinjaman peribadi, kediaman dan bukan kediaman dalam usaha mengelakkan hutang isi rumah berlebihan dan meningkatkan amalan pemberian pinjaman bertanggungjawab oleh pemberi kredit utama.

Langkah itu membabitkan pinjaman semua institusi kewangan yang dikawal selia Bank Negara serta koperasi kredit di bawah kawal selia Suruhanjaya Koperasi Malaysia dan Malaysia Building Society Bhd dan AEON Credit Service (M) Bhd.

Syarat berkenaan ialah mengenakan tempoh maksimum 10 tahun bagi pembiayaan peribadi, maksimum 35 tahun pembiayaan hartanah kediaman dan bukan kediaman serta mengharamkan tawaran produk pembiayaan peribadi yang diluluskan lebih awal.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90