Top Ad 728x90

Pekerja sibuk, kurang masa untuk keluarga - Kajiselidik

Pekerja sibuk, kurang masa untuk keluarga - Kajiselidik

Lebih 63 peratus pekerja di negara ini dikatakan tidak mempunyai masa yang cukup untuk bersama keluarga, ekoran tempoh waktu bekerja yang panjang.

Maklumat itu diperoleh melalui hasil kajian yang dilakukan oleh enjin pencarian pekerjaan dalam talian, JobStreet.com.

Kajian itu seterusnya menyatakan, hampir 70 peratus daripada responden yang terlibat di dalam kajian itu mendakwa, mereka terpaksa bekerja antara dua hingga lima jam lebih daripada waktu kerja yang sepatutnya kerana keperluan pekerjaan.

Kajian itu dijalankan dengan membabitkan 954 responden dan dilaksanakan pada bulan lepas.

Antara alasan yang diberikan ialah mereka terpaksa kerja lebih masa kerana kuantiti kerja yang banyak serta mempunyai batas waktu yang singkat.

Selain itu, 75 peratus responden menjawab mereka terpaksa berada di pejabat lebih lama kerana perlu menghabiskan tugasan yang banyak dan mendakwa tidak dibayar untuk tujuan tersebut.

Walaupun kebanyakan daripada mereka menjelaskan majikan masing-masing ada menyediakan kemudahan seperti gim atau tempat beristirehat di pejabat, namun kesemuanya tidak digunakan secara optimum kerana kesuntukan masa.

Hasil kajian itu juga mendapati 54 peratus daripada pekerja terbabit masih menerima arahan daripada ketua masing-masing meskipun sedang bercuti.

Pegurus JobStreet Malaysia, Chook Yu Yng menegaskan sesebuah syarikat perlu memastikan wujud keseimbangan antara kerja dan kehidupan bagi mengelakkan pekerja berdepan tekanan sehingga akan mengganggu produktiviti kerja mereka.

- UTUSAN





0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90