Top Ad 728x90

Tingkatan 6 diasing dari sekolah arus perdana

Tingkatan 6 diasing dari sekolah arus perdana


Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pem­belajaran Tingkatan Enam yang berkongsi bangunan dengan sekolah harian akan dikurangkan beransur-ansur sehingga setiap Pusat Tingkatan Enam di seluruh negara memiliki premis dan pentadbirannya sendiri.

Timbalan Perdana Menteri berkata, ketika ini terdapat tiga jenis Pusat Tingkatan Enam iaitu Mod 1 iaitu pelajar diasingkan dan ditempatkan dalam premis tersendiri, Mod 2 (pusat berkongsi premis dengan sekolah tetapi mempunyai bangunan sendiri) dan Mod 3 (pusat berkongsi premis dan bangunan dengan sekolah).

“Berdasarkan perancangan, bilangan Pusat Tingkatan Enam Mod 3 akan beransur-ansur berkurangan. Akhirnya, hanya Pusat Tingkatan Enam Mod 1 sahaja yang beroperasi di seluruh negara dengan setiap Pejabat Pendidikan Daerah mempunyai sekurang-kurangnya satu Pusat Tingkatan Enam Mod 1,” katanya.

Beliau yang juga Menteri Pendidikan berkata demikian ketika berucap dalam majlis pelancaran Pusat Tingkatan Enam Kementerian Pendidikan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Desa Mahkota, Kepong di sini hari ini.

Yang turut hadir Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Khairil Awang.

Menurut Muhyiddin, jumlah Pusat Tingkatan Enam Mod 1 di seluruh negara ketika ini adalah sebanyak enam buah termasuk SMK Desa Mahkota manakala Pusat Tingkatan Enam Mod 2 adalah sebanyak 47 buah.

“Saya percaya, dengan melaksanakan pembelajaran Tingkatan Enam secara berpusat, imej dan minda pelajar akan dapat dibentuk dan mempunyai identiti tersendiri, berkeyakinan tinggi dan berkebolehan. Ini amat penting sebagai persediaan awal sebelum menempuh pembelajaran peringkat tinggi di universiti,” katanya.

Ujarnya, menerusi Rancangan Malaysia ke-11 (RMK-11), kementeriannya merancang untuk menyediakan prasarana dan infrastruktur lebih lengkap bagi melaksanakan Pusat Tingkatan Enam Mod 1 dan Mod 2 di seluruh negara.

Jelas beliau, pelan tindakan penjenamaan semula Tingkatan Enam dilaksanakan dengan melibatkan lima fokus utama iaitu imej dan anjakan minda, infra dan infostruktur, pengurusan pentadbiran, mod pengajaran dan pembelajaran (PdP) dan kurikulum.

“Seperti yang kita sedia maklum, peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) diiktiraf oleh ‘Cambridge Assessment’, United Kingdom. Ini bermakna, STPM diiktiraf oleh badan antarabangsa dan pelajar Tingkatan Enam adalah setaraf dengan lulusan prauniversiti lain,” kata­nya.

Sementara itu, Muhyiddin berkata, perubahan struktur pentaksiran STPM dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) daripada pendekatan terminal kepada modular adalah selari dengan kaedah pembelajaran di universiti yang turut merangkumi kuliah, tutorial, praktikal dan kerja kursus.

“Pelajar Tingkatan Enam ini menggunakan pakaian yang berbeza dengan pakaian sekolah harian biasa, menggunakan jadual waktu yang berbeza, tenaga pengajar khusus dan diletakkan dalam kategori berlainan berbanding sekolah arus perdana,” katanya.

Sumber : Utusan
 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90