Top Ad 728x90

UniSZA Universiti Pilihan Lepasan SPM STPM

UniSZA Universiti Pilihan Lepasan SPM STPM



Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) menjadi antara 10 universiti awam terbaik di Malaysia kini menjadi pilihan lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) untuk melanjutkan pelajaran.

Naib Canselornya Prof Datuk Yahaya Ibrahim berkata pihaknya bersyukur dan mampu berbangga apabila universiti itu menjadi antara universiti pilihan dalam negara selepas lima universiti penyelidikan seperti Universiti Malaya(UM), Universiti Sains Malaysia(USM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Universiti Putra Malaysia (UPM).

"Mungkin tiga hingga empat tahun lalu orang tak kenal UniSZA, tapi hari ini kita berbangga menjadi 10 universiti popular di Malaysia selepas universiti penyelidikan.

"Hari ini 70 peratus yang mendaftar untuk sesi 2015/2016 ini adalah mahasiswa yang membuat permohonan bagi pilihan pertama hingga pilihan ketiga dan tak semua yang meletakkan UniSZA pilihan pertama dan memohon ke universiti ini dapat masuk ke UniSZA kerana permohonan yang begitu memberangsangkan," katanya kepada Bernama di sini.

Beliau berkata demikian sempena Majlis Perasmian Minggu Mesra Siswa Kemasukan Ijazah Sesi 2015/2016 yang dirasmikan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Razali Ibrahim.

Yahaya berkata UniSZA bukan sahaja menjadi universiti pilihan, malah beberapa kursus yang ditawarkan di tiga fakulti di universiti itu menjadi pilihan utama.

"Kita mempunyai 10 fakulti yang terdiri daripada pelbagai bidang, dan tiga fakulti yang paling menjadi pilihan ialah Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Fakulti Ekonomi dan Sains Pengurusan dan Fakulti Undang-Undang, Perakaunan dan Hubungan Antarabangsa.

Kami di pihak UniSZA akan sentiasa memperbaiki pelbagai prasarana untuk keselesaan pelajar dan kelak UniSZA akan dilengkapi dengan bangunan canselori baharu, Bangunan Pusat Pengajian Siswazah, Bangunan Pusat Kecemerlangan(COE), Kompleks Hal Ehwal Pelajar, Kompleks Sukan dan Kompleks Asrama yang dapat menampung 3,000 pelajar," katanya.

Yahaya berkata pihaknya juga bersedia untuk menawarkan peluang untuk mahasiswa universiti berkenaan yang cemerlang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi.

Sementara itu Razali berkata beliau berharap mahasiswa universiti berkenaan untuk bergiat aktif dan tidak hanya menumpukan pendidikan semata-mata.

"Mahasiswa harus melibatkan diri juga dalam aktiviti kokurikulum, mencari ruang dan peluang untuk menjadi pemimpin pelajar supaya dapat melahirkan mahasiswa yang mempunyai pelbagai kebolehan dan melahirkan mahasiswa yang berdaya saing," katanya.

Lebih 1,800 mahasiswa mendaftar di UniSZA sempena kemasukan baharu 2015/2016.


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90