Top Ad 728x90

,

Perkeso Naikkan Kadar Pencen

Perkeso Naikkan Kadar Pencen

Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) mengumumkan kenaikan kadar pencen di bawah Skim Insurans Bencana Pekerjaan dan Skim Keilatan mulai 1 September tahun ini.

Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Richard Riot Jaem berkata, Perkeso akan membayar pelarasan tunggakan pencen mulai 26 Disember ini dengan peruntukan sebanyak RM72.62 juta manakala penyelarasan bagi tahun hadapan ialah sebanyak RM238 juta.

"Kira-kira 328,056 penerima bakal menerima faedah itu dengan kadar minimum sebanyak RM475.00,” katanya pada sidang media
.
Bayaran tersebut akan diberikan kepada penerima faedah Hilang Upaya Kekal, Faedah Orang Tanggungan, Pencel Ilat dan Pencen Penakat.

Richard juga berkata penyelarasan kadar pencen baru oleh Perkeso itu dapat membantu meringankan bebanan penerima pencen daripada agensi tersebut.

"Dari semasa ke semasa, kajian akan dilakukan bagi memastikan penyesuaian kadar bayaran pencen dilaksanakan agar penerima faedah tersebut berada pada tahap ekonomi semasa serta dapat menampung kos sara hidup yang meningkat," ujarnya.

Perkeso yang ditubuhkan sejak 1971 kini mempunyai 6.8 juta pencarum dengan kadar caruman lebih RM3 bilion ringgit bagi tahun ini.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90