Pada tahun lalu, Ducati memperkenalkan barisan Scrambler 800, model motosikal retro popularnya dengan pelbagai kemas kini, meskipun tidak semua perubahan kelihatan, iaitu rangka, transmisi, elektronik, dan gaya.
Terdapat tiga model Scrambler iaitu pilihan antara Icon, Full Throttle, dan Nightshift yang mana ketiga-tiga model berkongsi platform yang sama dengan spesifikasi hampir serupa.
Secara keseluruhannya, model Ducati Scrambler 800 edisi terkini mendapat rangka baru yang lebih ringan, meskipun masih menggunakan reka bentuk trellis, Ducati telah mengurangkan hampir 4.0 kilogram berbanding model terdahulu.
Ia turut dilengkapi lengan hayun baharu berserta kedudukan berbeza bagi suspensi KYB. Subrangka belakang kini boleh dikeluarkan, justeru menyenangkan pengubahsuaian atau pembinaan secara kustom.
Rangka baru telah mengubah sudut pengendalian sedikit. Sudut condong bahagian hadapan tetap sama, namun sudut trail dikurangkan. Ia ditambah dengan gabungan roda 18-/17-inci yang bergaya kembali dengan tayar Pirelli MT 60 RS.
Walaupun enjin 'Desmodue' tidak berubah, transmisinya telah dikemaskini. Enjin dua injap yang dengan pendingin udara/minyak masih menghasilkan 73 kuasa kuda (hp) pada 8250 rpm, namun terdapat perubahan kecil dalam penghasilan tork.
Klac direka bentuk semula sepenuhnya, jurutera Ducati mengecilkan saiz klac dan mereka bentuk semula penutupnya untuk memberikan penunggang lebih ruang pada kaki. Ia kini reka bentuk lapan cakera yang mana 2.5 kg lebih ringan dan mempunyai tarikan yang lebih selesa. Ia juga mudah ditukar kepada gear neutral ketika berhenti.
Drum anjakan untuk transmisi dipasang dengan galas tindak balas lebih baik. Akhirnya, penutup kotak engkol atau crankcase pula adalah baharu.
Respons pendikit kini mengguna sistem ride-by-wire, pemodenan yang membolehkan penyepaduan kawalan traksi (TC) ke dalam dua mod tunggangan baharu iaitu 'Sport' dan 'Road', yang mana mod 'Road' memperlahankan tindak balas pendikit dan meningkatkan kawalan traksi. Sistem Cornering-ABS turut dilengkapi pada model terkini ini.
Ia juga dilengkapi penukar pantas gear atau Ducati Quick Shifter (DQS) yang menjadi peralatan standard untuk varian Full Throttle, dan pilihan untuk Icon dan Nightshift.
Model terkini ini disertakan dengan paparan TFT 4.3-inci yang baru, skrin eka bentuk HMI (Antara Muka Manusia-Mesin) yang memberikan maklumat dengan lebih efektif. Sistem Multimedia Ducati, yang boleh menghubungkan telefon pintar ke paparan, kini menjadi pilihan pada Scrambler 800 ini.
Ducati Scrambler Icon mendapat beberapa kemas kini sendiri. Terdapat tiga warna - Kuning; Hitam dan Merah - bersama dengan enam kit aksesori dengan penutup tangki, pembalut fender, penutup lampu hadapan, dan penanda roda untuk penampilan yang berbeza. Tempat duduknya pula lebih tirus, dan handel baru yang kedudukannya lebih rendah dan lebih dekat kepada penunggang. Selain itu, terdapat panel tepi baru. Icon adalah Scrambler yang paling mampu milik daripada harganya iaitu RM65,900 seunit.
Ducati Scrambler Full Throttle pula yang paling 'sporty' antara ketiga-tiganya. Anda tentu tidak akan terlepas pandang pada muffler Termignoni. Walau bagaimanapun, Full Throttle juga memiliki kedudukan tuggangan yang lebih sporty, fender hadapan lebih menarik, tiada fender dipasang sub-rangka belakang, plat skid, lampu isyarat LED, roda bertanda cat merah, dan terpahat nombor #62 di bahagian tepi, sebagai tanda ingatan kemunculan sulung Ducati Scrambler iaitu pada tahun 1962. Harga jualan bagi Full Throttle adalah RM76,900 seunit, dan ia tersedia dalam warna Merah GP19 / Hitam Stealth Gelap.
Ducati Scrambler Nightshift pula meletakkan kedudukannya dengan gaya tersendiri. Rim beranting adalah paling menonjol, bersama dengan cermin pada hujung bar hendal dan lampu isyarat LED.
Nightshift berkongsi bentuk fender yang sama dengan Full Throttle. Nightshift juga ditawarkan pada harga yang sama dengan Full Throttle. Sesuai dengan namanya, Nightshift hanya tersedia dengan warna Nebula Blue.
Warranti tiga tahun tanpa had perjalanan
Dalam pada itu, turut menarik perhatian adalah apabila Next Bike Sdn Bhd (Ducati Malaysia) sebagai pengedar utama motosikal Ducati di negara ini menawarkan waranti kilang selama tiga tahun untuk barisan model motosikalnya dan Scrambler 2024 yang dibeli bermula 1 Mac lalu.
Program 'Waranti Kilang Ever Red' itu untuk memastikan pelanggan menikmati pemilikan motosikal premium ini tanpa kebimbangan, selain menawarkan kelegaan minda ketika melakukan tunggangan sama ada harian atau pengembaraan jarak jauh.
Waranti Kilang Ever Red datang dengan perjalanan tanpa had, membenarkan pemilik untuk meneroka jalan raya tanpa batasan.
Spesifikasi Ducati Scrambler Icon, Full Throttle, dan Nightshift
ENJIN
Jenis: L-Twin 90 darjah Desmodue
Isipadu: 803cc
Bore x stroke: 88 x 66mm
Kuasa maksimum: 73 kuasa kuda pada 8250 rpm
Tork maksimum: 48 ft-lbs pada 7000 rpm
Nisbah mampatan: 11:1
Valvetrain: Desmodromic; 2 injap setiap kepala silinder
Pengabutan: EFI dengan badan throttle 50mm
Penyejukan: Udara dan minyak
Transmisi: 6-kelajuan
Clutch: Basah bertindak hidraulik multiplate dengan fungsi bantu dan slip
Pemacu akhir: Rantai
RANGKA
Rangka: Trellis
Suspensi depan; jarak hentakan: Tidak boleh diselaraskan KYB terbalik (USD) 41mm; 9 inci
Suspensi belakang; jarak hentakan: Monoshock KYB yang boleh laras ; 9 inci
Roda: Aluminium 10-silinder
Roda depan: 18 x 3.00
Roda belakang: 17 x 5.50
Tayar: Pirelli MT 60 RS
Tayar depan: 110/80 x 18
Tayar belakang: 180/55 x 17
Brek depan: Cakera 330mm, kaliper Brembo 4-piston radial
Brek belakang: Cakera 245mm, kaliper Brembo terapung piston tunggal
ABS: Peka Selekoh
KEUPAYAAN dan DIMENSI
Jarak roda: 1,449 mmi
Rake: 24 darjah
Trail: 108 mm
Tinggi tempat duduk: 795 mm
Kapasiti tangki: 13.5 liter
Berat kerb: 191 kg
Anggaran penggunaan bahan api: 19.1 km/l
WARNA
Ducati Scrambler Icon : '62 Kuning; Hitam Thrilling; Merah Ducati
Ducati Scrambler Full Throttle : Merah GP19 / Gelap Stealth
Ducati Scrambler Nightshift : Nebula Blue
HARGA
Ducati Scrambler Icon : RM65,900
Ducati Scrambler Full Throttle : RM76,900
Ducati Scrambler Nightshift : RM76,900