Hirisan bawang yang digunakan dalam hamburger itu berkemungkinan menjadi punca jangkitan, dengan Jabatan Pertanian Colorado pada hujung minggu menolak anggapan bahawa roti daging lembu sebagai punca.
Kunjungan pelanggan di AS masing-masing turun 6.4 peratus, 9.1 peratus dan 9.5 peratus tahun ke tahun pada 23, 24 dan 25 Oktober, menurut nota Gordon Haskett.
Jualan di pasaran antarabangsa jatuh 2.1 peratus, didorong oleh kelemahan di Perancis dan Britain, berbanding dengan anggaran penurunan 1.21 peratus.
Perbelanjaan pengguna yang lebih lemah di China dan kesan konflik Asia Barat telah menjejaskan segmen perniagaan McDonald's, di mana restoran dikendalikan oleh rakan kongsi tempatan, dengan jualan merosot 3.5 peratus berbanding dengan kenaikan 10.5 peratus setahun sebelumnya.
Rangkaian makanan segera telah terjejas oleh kunjungan pelanggan yang perlahan di seluruh Amerika Syarikat (AS), Eropah dan China kerana pembeli yang mementingkan harga mencari makanan lebih murah dan lebih banyak memasak di rumah.
Permintaan yang lembap telah mendorong rangkaian makanan segera termasuk Wendy's, Burger King dan Taco Bell untuk mengharapkan kepada pakej makanan dan tawaran masa terhad dalam usaha untuk memulihkan trafik, terutamanya dalam kalangan pelanggan berpendapatan rendah.
Rangkaian makanan segera Barat seperti McDonald's dan Starbucks telah menyaksikan kempen boikot atas pendirian mereka yang pro-Israel dan dakwaan hubungan kewangan dengan Israel.
Pada April, McDonald's membeli francais Israel berusia 30 tahun daripada Alonya, mengambil semula pemilikan 225 restoran di negara itu yang menggaji lebih 5,000 orang.
Sumber : Reuters