Tahun Baru 2009 disambut meriah di seluruh dunia


Sambutan Tahun Baru 2009 diraikan dengan meriah di sekitar Eropah hari ini namun kebimbangan di Genting Gaza, memori serangan Mumbai, keruntuhan ekonomi dan tragedi di Thailand masih lagi dijangka mewarnai 2009.

Penduduk di London sanggup menempuh cuaca sejuk bagi melihat sendiri pertunjukan bunga api di tebing Sungai Thames yang turut menyelubungi London Eye dengan percikan api warna-warni.

Lebih 400,000 berhimpun di tebing sungai tersebut untuk melihat pertunjukan bunga api selama 10 minit yang menceriakan suasana ruang udara ibu negara Britain ini, sementara di Edinburgh, Scotland, penduduk meraikan perayaan Hogmanay.

Di Paris, lebih setengah juta penduduk memenuhi kawasan berprestij Champs-Elysees yang terkenal sejam sebelum detik 12 malam.

Rakyat Ukraine mungkin bimbang sama ada Rusia akan memotong bekalan minyak seperti yang dikatakan awal pagi ini, Slovakia berparti dengan menggunakan mata wang euro, tepat 10 tahun sejak ia diperkenalkan.

Kira-kira 100,000 lagi berkumpul di dataran utama di Bratislava untuk meraikan kemasukan negara itu sebagai anggota Kesatuan Eropah.

Di Prague, Republik Czech kini memegang kerusi Presiden Kesatuan Eropah (EU) dari Perancis sementara di Venice, Itali orang ramai turut meraikan ketibaan 2009.

Suasana kemeriahan yang sama turut diraikan di Amerika Utara dan Selatan yang meraikan kedatangan 2009 agak terlewat daripada rakan-rakan di Timur.

- Reuters
Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url