Top Ad 728x90

,

Bush dedah kerinduan selepas bersara jadi Presiden Amerika

Menaiki pesawat Air Force One, memakan hidangan yang disediakan oleh staf White House dan cetusan inspirasi hasil pertemuan dengan askar-askar Amerika Syarikat (AS) merupakan antara perkara yang dirindui bekas presiden AS, George W. Bush selepas beliau bersara.

Beliau membuat pendedahan itu dalam satu ucapan di Kelab Ekonomi Barat Daya Michigan di sini malam kelmarin.

"Pertemuan dengan saudara-mara askar AS yang terkorban merupakan sesuatu yang sukar buat diri saya tetapi pada masa yang sama ia membakar semangat," kata Bush. Ucapan bekas presiden itu merupakan yang pertama selepas persaraannya pada Januari lepas.

Bush yang merupakan presiden AS ke-43 berucap di hadapan 2,500 tetamu berhubung peperangan selepas serangan pengganas ke atas AS pada 11 September 2001, kemelesetan ekonomi dan kehidupan beliau sebagai orang biasa.

"Emosi saya turun naik," kata Bush berhubung serangan 11 September 2001. Saya jarang memikirkannya sekarang tetapi ia bermain di benak saya pada setiap hari ketika saya menjadi presiden," tambahnya. - Agensi

Menyentuh isu ekonomi, Bush menyalahkan sikap tidak bertanggungjawab institusi perbankan ketika memberi pinjaman sebagai punca krisis kewangan berlaku.

Menurutnya, Persekutuan Persatuan Gadai Janji Kebangsaan atau lebih dikenali sebagai Fannie Mae dan Koperasi Gadai Janji Pinjaman Perumahan Persekutuan atau Freddie Mac sepatutnya tidak terlibat dalam beberapa amalan kewangan.

Bush turut menegaskan bahawa beliau bertindak tepat kerana AS terlibat menggulingkan presiden Iraq, Saddam Hussein.

Beliau berkata, hasil tindakan AS menggulingkan Saddam, demokrasi ke seluruh Asia Barat dapat disebarkan.

- AGENSI

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90