Pilihan raya negeri hasrat siapa?
Jika Datuk Sagor dan Datuk Maharajalela masih hidup, apa agaknya perasaan mereka menyaksikan satu demi satu 'tragedi' politik yang berlaku di Perak.
Darah pejuang bangsa yang tumpah di bumi Perak itu pastinya panas lantaran perjuangannya membebaskan negeri bijih timah itu daripada belenggu penjajah seolah-olah tidak dihargai.
Maruah negeri Perak Darul Ridzuan yang bertitik tolak daripada darah, keringat dan air mata pejuang-pejuang bangsa, kini dicabar dan tercabar.
Institusi raja-raja Melayu di negeri itu yang pernah diperlekeh serta dihina oleh Residen British, JWW Birch kini mengulangi 'ruang gelapnya.'
Cuma senario terbaru berbeza.
Jika lebih seratus tahun lalu, kesilapan Raja Abdullah meminta pertolongan 'orang asing' untuk diangkat ke takhta sultan mengundang 'bencana sedemikian rupa, ia bukan seperti sekarang.
Peristiwa bersejarah yang membawa kepada termeterai Perjanjian Pangkor sekali gus mengiktiraf kehadiran Residen British sebagai penasihat itu bukan cerita lapuk.
Ia bukan juga jajaan penglipur lara untuk menyedapkan halwa telinga anak bangsa. Hakikatnya, perjanjian yang membawa kepada tragedi itu sarat dengan pengajaran dan relevan dengan perkembangan semasa.
Ia menjadi panduan agar sejarah hitam itu tidak berulang.
Sebab itu apabila memperkatakan tentang senario politik terkini di Perak, banyak perkara yang mesti direnung.
Jalan penyelesaiannya juga bukan boleh dilaksanakan sesedap rasa. Ia mesti mengambil kira pelbagai faktor serta cara termasuk kehendak rakyat selain tidak meminggirkan peraturan sedia ada.
Paling lantang diperkatakan ialah desakan supaya Dewan Undangan Negeri (DUN) dibubarkan bagi memberi laluan kepada pilihan raya negeri.
Desakan yang dibincangkan di pelbagai peringkat hatta di kedai kopi itu menggunakan alasan mengembalikan hak rakyat untuk memilih kerajaan yang mereka inginkan.
Kata mereka, rakyat Perak tidak senang dengan kemelut sekarang, justeru DUN perlu dibubarkan supaya mereka dapat 'menyenangkan hati' dengan membuang undi memilih kerajaan negeri yang mereka inginkan.
Kata mereka, rakyat tidak mahu tahu mengenai undi tidak percaya atau undi percaya - rakyat juga tidak tahu tentang keputusan mahkamah.
Menurut mereka, hanya satu yang rakyat inginkan, tidak lain tidak bukan -- pilihan raya negeri.
Persoalannya, adakah semua rakyat Perak berhasrat sedemikian rupa? Jika keinginan mereka sebegitu, apakah puncanya?
Dan adakah barisan pemimpin yang dipilih baik di pihak pembangkang mahupun kerajaan semasa Pilihan Raya Umum Ke-12 Mac tahun lalu bukan menggambarkan hasrat rakyat Perak yang sebenar?
Jika barisan pemimpin itu adalah pilihan rakyat, maka di mana rasionalnya desakan diadakan pilihan raya negeri?
Atau sebenarnya, permintaan supaya DUN dibubarkan sebenarnya mewakili hasrat barisan pemimpin kecewa lantaran mereka tidak lagi mempunyai suara majoriti?
Lantas mereka menjadikan rakyat sebagai alasan untuk melontarkan desakan sambil mengetahui bahawa kemenangan berkemungkinan besar memihak kepada pakatan pembangkang.
Menggunakan alasan kehendak rakyat itu juga, pilihan lain seperti membawa usul undi tidak percaya terhadap kerajaan negeri dan menyerahkan kepada budi bicara sultan untuk membuat keputusan diketepikan begitu sahaja.
Mengapa kumpulan pendesak itu hanya fokus kepada satu jalan? Adakah kerana dua jalan lain itu diketahui dengan jelas tidak akan memihak kepada mereka?
Jika sidang DUN dipanggil untuk menentukan siapa yang layak menjadi menteri besar atau pihak mana layak menerajui kerajaan negeri, apa agaknya keputusan yang diperoleh?
Begitu juga jika Sultan Perak, Sultan Azlan Shah diminta memutuskan berhubung pembubaran DUN, apakah jawapannya?
Dan jika diadakan pilihan raya negeri, biar pun melibatkan kos yang tinggi dan mengganggu urusan seharian penduduk di negeri itu, bagaimana pula keputusannya?
Yang pasti, jawapan bagi dua persoalan sudah diketahui, manakala untuk menentukan kalah menang, perlu diadakan pilihan raya kecil baru diketahui hasilnya.
Menyedari hal itu, maka tidak hairanlah jika yang didendang dan dicanang hanya berkaitan desakan diadakan pilihan raya negeri.
Manakala dua lagi alternatif yang mematuhi peraturan dan undang-undang cuba 'disembunyikan'.
Dan mengetahui itulah pilihan terbaik kepada pakatan pembangkang, maka satu demi satu onar dan masalah ditimbulkan supaya keadaan di Perak dilihat tidak menentu sehingga menuntut pilihan raya negeri diadakan.
Jika keadaan di negeri itu aman dan tenteram tanpa pergolakan yang bukan sahaja sengaja diada-adakan malah dicetuskan secara berterusan, sudah tentu desakan seperti itu tidak akan berlaku.
Malah, orang luar yang lebih sudu daripada kuah pasti tidak akan membuat bising menuntut rakyat negeri Perak diberi hak membuang undi.
Tentunya orang luar tidak akan menjadi begitu arif seperti sekarang perihal politik di Perak sehingga sanggup bergolek dan menyerbu serta membuat bantahan sehingga menimbulkan kekecohan sidang DUN.
Kekecohan 'tiruan' itu jika dibiarkan terlalu lama sememangnya akan merosakkan Perak dari segi politik, ekonomi dan paling penting pasti menjejaskan keharmonian kaum di situ.
Lebih daripada itu, untuk membolehkan matlamat menghalalkan cara, maka dua alternatif yang bukan memihak kepada pakatan pembangkang tidak diuar-uarkan.
Begitu juga rundingan dengan kerajaan Barisan Nasional untuk menurunkan suhu panas politik di Perak tidak dipermain-mainkan.
Lantaran, ketika cadangan bertemu dan berbincang diketengahkan, desakan pembubaran DUN terus berkumandang. Lebih pelik lagi seperti tidak mengetahui peraturan, muncullah pelbagai saranan dan kenyataan berhubung perkara itu.
Sedangkan dunia amat mengetahui tanpa restu Sultan Perak, Sultan Azlah Shah, desakan itu tidak akan menjadi kenyataan.