Top Ad 728x90

Statistik pendengar radio

Apabila kaji selidik Nielsen Media Research mengenai rating stesen radio dikeluarkan, beberapa stesen bangga dengan peningkatan jumlah pendengarnya.

Walaupun masih tidak mampu untuk menduduki tangga pertama namun setiap satu peningkatan adalah satu kejayaan peribadi kepada sesebuah stesen.

Misalnya stesen radio Suria FM yang diketuai Ketua Pegawai Operasinya, Engku Emran Engku Zainal Abidin yang berjaya meningkatkan jumlah pendengar lebih 200,000 iaitu daripada 569,000 ke 747,000 pendengar.

Begitu juga dengan stesen retro, Sinar FM yang sememangnya boleh berbangga apabila berjaya melonjakkan diri ke tangga kedua berbanding sebelum ini dan seterusnya menewaskan kedudukan stesen radio popular, Hot FM.

Pun begitu, radio Era terus berada dalam kelasnya sendiri kerana biarpun terdapat penguncupan jumlah pendengar namun mereka masih berada di kedudukan paling atas - sebagai stesen radio nombor satu negara!

Buat kali ke-19, Era terus berada di puncak. Tahniah buat Era walaupun jumlah pendengar mereka berkurangan 0.5 juta daripada 4.5 juta kepada empat juta pendengar.

Namun ada stesen swasta mendakwa mereka nombor satu. Walaupun kedudukan nombor satu itu adalah bagi sesetengah segmen yang dikendalikan stesen radio masing-masing.

Hot FM awal-awal lagi dah buat kenyataan bahawa mereka masih nombor satu. Sebab kekal bagi kali kedua sebagai stesen radio bagi kategori pendengar di bawah lingkungan umur 35 tahun dan terus mendominasi pendengar urban.

Bukan itu sahaja, segmen pagi AM Krew yang dikendalikan penyampai Faizal Ismail dan Fara Fauzana juga sekali lagi berjaya mengekalkan kedudukan sebagai nombor satu bagi rancangan pagi di negara ini.

Pun begitu, hakikatnya, secara keseluruhan kedudukan mereka jatuh ke tangga ketiga dengan jumlah pendengar menguncup 0.6 juta iaitu daripada 4.3 juta pendengar, jatuh ke angka 3.78 juta.

Malah rasanya Hot FM perlu melakukan sesuatu bagi menjamin semula nama serta melonjakkan kembali kedudukan mereka.

Ini kerana segmen Sinar Pagi yang dikendalikan Krill, KE dan SY makin hari makin digemari dan menjadi rancangan pagi ke-2 popular di negara ini dengan perbezaan jumlah pendengar yang amat dekat iaitu kurang 67,000 pendengar berbanding AM Krew.

Dan mengikut catatan rekod pengukuran pendengar radio yang dibuat, program Sinar Pagi itu kini mempunyai dua juta pengikut, bertambah hampir 384,000 orang berbanding kajian sebelum ini.

Secara keseluruhannya, Sinar FM kini mempunyai 3.8 juta pendengar berbanding sebelum ini, 3.3 juta dengan jumlah peningkatan hampir 500,000 pendengar.

Menariknya, Wanda dapat tahu bahawa pada setiap segmen di Sinar FM turut menunjukkan peningkatan yang memberansangkan.

Mungkinkah penurunan jumlah pendengar di kedua-dua stesen radio popular Era dan Hot FM gara-gara ramai yang beralih ke Sinar FM?

Kerana selain celoteh trio Sinar Pagi yang dinantikan, kemasukan Linda Onn ke stesen retro itu mungkin menjadi antara faktor penyumbang kepada peningkatan jumlah pendengar mereka.

Perlu diingat, Linda Onn mempunyai pengaruh yang kuat ke atas pendengar radio. Peminat setia Linda Onn bukan seorang dua.

Wanda percaya, ia telah memberikan satu kesan positif kepada rating stesen itu.

- UTUSAN

1 Comment:

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90