TV3 tetap jadi pilihan

Sistem Televisyen Malaysia Bhd atau TV3 kekal sebagai pilihan utama penonton di negara ini apabila menguasai 30 peratus daripada jumlah keseluruhan penonton semasa minggu sambutan Aidilfitri mulai 20 hingga 26 September lalu.

Penguasaan stesen televi-syen milik Media Prima Bhd (MPB) itu terserlah apabila 35 program utama di kalangan semua saluran televisyen di negara ini dikuasai TV3, manakala di kalangan 100 program utama sepanjang minggu Hari Raya itu, hanya enam daripadanya milik saluran pesaingnya.

“Di kalangan penonton Melayu dewasa, TV3 mendahului dengan jumlah 42 peratus penonton berbanding keseluruhan gabungan jumlah penonton MPB sebanyak 56 peratus,” demikian menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh MPB semalam.

MPB berkata, filem block-buster, Sifu dan Tongga mendahului carta dengan jumlah penonton menyaksikannya seramai 3.3 juta atau mewakili 50 peratus penonton; sama juga dengan Pengisytiharan Raya dengan jumlah 3 juta penonton atau mewakili 57 peratus penonton.

“Beberapa program popular lain termasuk Mentor Raya 3, filem blockbuster, Jangan Tegur, Cicakman 2 dan Duyung juga tersenarai sebagai program paling ditonton,” katanya.

Ketua Eksekutif Kumpulan Rangkaian TV MPB, Datuk Seri Farid Ridzuan, dalam kenyataan itu berkata, semua pihak di TV3 gembira dengan jumlah penonton yang menyaksikan program yang disiarkan semasa musim perayaan itu kerana ia bukti bahawa stesen televi-syen itu masih menjadi pilihan utama penonton Malaysia, terutama ketika perayaan Hari Raya.

“Jumlah penonton yang tinggi menyaksikan program siaran TV3 itu bukan berlaku secara tidak sengaja atau kebetulan, tetapi hasil strategi yang dirancang dan kajian mendalam bagi memahami dengan dengan lebih baik keperluan penonton,” katanya.

MPB berkata, saluran lain milik syarikat itu menyediakan pilihan untuk penonton yang inginkan alternatif.

Katanya, TV9 menyediakan pilihan dengan menyiarkan komedi seperti Ceplos Raya, Geletek Raya dan Cerita Hantu Malam Raya yang berjaya menarik setengah juta bagi setiap program terbabit.

“8TV dan ntv7 menawarkan pilihan kepada penonton berbangsa Cina dengan lebih 40 peratus penonton Cina menonton siaran dua saluran terbabit,” katanya.

Farid berkata, pihaknya menyaksikan 44 peratus peningkatan pendapatan pengiklanan pada sambutan Aidilfitri kali ini berbanding tahun lalu.

- BERITA HARIAN
Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url