Top Ad 728x90

,

Hanya 56 Peratus Daripada 12,841 Orang Hilang Ditemui Semula

Hanya 56 peratus daripada seramai 12,841 orang dilaporkan hilang ditemui semula berdasarkan statistik polis dari tempoh 2005 hingga 2009.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop berkata, jumlah mereka adalah 7,184 orang dan daripada jumlah itu seramai 6,962 orang atau 96.9 peratus masih hidup dan 222 orang (3.1 peratus) mati dibunuh dan sebab lain.

“Antara punca kehilangan mereka disebabkan masalah dalaman keluarga, perhubungan tidak direstui, diculik, orang tidak siuman dan mengikut kekasih warga asing yang pulang ke negara asal,” katanya menjawab soalan lisan Datuk Mohd Nasir Ibrahim Fikri (BN-Kuala Nerus) pada Sidang Dewan Rakyat di sini, Selasa.

Sehubungan itu Abu Seman berkata, polis mengambil tindakan segera seperti mewujudkan data peribadi setiap orang hilang dalam borang dikenali sebagai ‘Missing Person System 1’.

Katanya, pihak polis akan membuat hebahan melalui media seperti laman web Polis Diraja Malaysia (PDRM) dengan kebenaran keluarga mangsa.

“Ini termasuk memberi taklimat kepada anggota peronda, bit dan patrol untk membantu mengesan orang yang dilaporkan hilang. “Menyemak serta mengkaji setiap tiga bulan terhadap kes-kes yang masih belum selesai, menghubungi pengadu dan memberitahu perkembangan siasatan kes serta mendapatkan maklumat lanjut daripada pengadu,” katanya lagi.

Berkaitan dengan tindakan pencegahan bagi menangani kes-kes kehilangan orang pula, beliau berkata, pihak polis akan mengambil beberapa langkah.

Antaranya mengadakan kempen kesedaran kepada masyarakat tentang bahayanya menghilangkan diri yang berkemungkinan besar menjadi mangsa jenayah serta kerjasama dengan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat melalui Program Dasar Sosial Negara.

“Langkah lain adalah menempatkan Pegawai Perhubungan Polis hampir di semua daerah seluruh negara bagi memantau kes salah laku dan penjenayah di kalangan murid.

“Operasi bersama pihak sekolah dan pihak berkuasa tempatan (PBT) akan diadakan dari masa ke semasa bagi membendung kegiatan ponteng sekolah,” katanya.

Beliau menambah, kesedaran ibu bapa juga dipertingkatkan mengenai peranan mereka dalam penjagaan anak-anak yang sempurna bagi melahirkan modal insan cemerlang.

Ini katanya, termasuk kerjasama daripada badan bukan kerajaan (NGO) dan pihak swasta dalam membantu usaha mencari orang yang hilang.

Dalam soalan asal, Mohd Nasir meminta menteri bertanggungjawab menyatakan jumlah orang yang dilaporkan hilang sejak lima tahun lalu dan jumlah mereka yang ditemui selamat dan mati.

Soalan itu termasuk punca berlakunya orang hilang serta pelaksanaan langkah-langkah pencegahannya.

- MSTAR

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90