Top Ad 728x90

Urus kewangan agensi kerajaan 2009 lebih baik

Jabatan Audit Negara berkata tahap pengurusan kewangan bagi agensi kerajaan lebih baik pada 2009 berbanding tahun sebelumnya, demikian menurut kenyataan mengenai Laporan Ketua Audit Negara 2009 yang dibentangkan di Parlimen hari ini.

Peningkatan itu menunjukkan pelaksanaan sistem penarafan berasaskan indeks akauntabiliti (IA) memberi dorongan kepada ketua jabatan untuk memberi lebih perhatian kepada pengurusan kewangan.

Jabatan itu berkata, daripada 386 agensi dinilai pada 2009, 47 (12.17 peratus) mendapat penarafan sangat baik. Pada 2008, daripada 275 agensi yang dinilai, hanya 20 (7.27 peratus) mendapat sangat baik.

Berdasarkan pengauditan terhadap 382 penyata kewangan kerajaan dan agensi kerajaan 2009, sebanyak 357 (93.5 peratus) penyata kewangan diberi sijil audit tanpa teguran. Baki penyata kewangan 25 agensi atau jabatan (6.5 peratus) diberi sijil audit berteguran kerana beberapa piawaian perakaunan tidak dipatuhi.

Penilaian berkenaan dibuat atas pengurusan kewangan kementerian/jabatan/badan berkanun/pihak berkuasa tempatan/majlis agama Islam sama ada penyata kewangan disediakan secara teratur mengikut piawaian perakaunan yang diterima pakai dan memberi gambaran yang sebenar tentang kedudukan kewangan mereka.

Setiap tahun Jabatan Audit Negara menjalankan pengauditan prestasi bagi menilai sejauh mana aktiviti dan projek kerajaan dirancang, dilaksanakan dan dipantau dengan cekap serta sejauh mana objektif asal aktiviti dan projek ini tercapai.

Ia juga bertujuan menilai sejauh mana wang awam dibelanjakan dengan berhemat tanpa pemborosan dan pembaziran.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90