Top Ad 728x90

500 Kedai Runcit Bakal Dinaikkan Taraf Menerusi Program TUKAR

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menyasar sebanyak 500 kedai runcit dinaik taraf dalam Program Transformasi Kedai Runcit (TUKAR) di seluruh negara tahun ini.

Ketua Delivery Management Office KPDNKK, Mohd Fariszan Ahmad berkata sebanyak RM40 juta diperuntukkan untuk disalurkan sebagai pinjaman menerusi Bank Kerjasama Rakyat kepada para pemilik kedai runcit yang memilih untuk menyertai TUKAR dengan pembayaran balik dalam tempoh 15 tahun.

"Dengan kadar faedah sebanyak tiga peratus pemilik-pemilik kedai runcit akan memperolehi keuntungan yang lebih tinggi.

"Tempoh masa bayaran yang agak panjang tidak membebankan pemilik dan mereka boleh menikmati keuntungan dan meluaskan bidang perniagaan mereka," katanya kepada pemberita pada majlis taklimat kepada media mengenai TUKAR di sini, Selasa.

TUKAR dilancarkan pada Januari lepas dengan menawarkan pinjaman RM60,000 kepada pekedai.

Insiatif ini bagi membantu pekedai runcit di kawasan kecil dan luar bandar meningkatkan aktiviti perniagaan mereka.

"Beberapa manafaat akan diperolehi pemilik kedai runcit dalam program ini antaranya dapat mempelajari sistem pengurusan pos atau inventori, perningkatan dalam jualan dan kawalan aliran wang tunai, susun atur kedai dan papan tanda," kata Mohd Fariszan.

Beliau berkata, setakat ini 92 kedai runcit tradisional telah berjaya ditransformasi dengan bantuan pasar raya Mydin Mohamed Holdings Berhad (Mydin), Tesco Stores (Malaysia) Sdn Bhd, Carrefour Malaysia dan Suruhanjaya Koperasi Malaysia yang bertindak sebagai konsultan.

"Pada Khamis (23 Jun) lalu kita telah menandatangani memorandum persefahaman dengan empat syarikat iaitu Aeon Co (M) Bhd, Econsave Cash and Carry Sdn Bhd, Sunshine Wholesale Mart Sdn Bhd dan Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu yang dilantik sebagai konsultan untuk membantu kerajaan," katanya lagi.

Jesica Wong Weat, 42, antara pemilik kedai runcit yang menyertai program itu berkata kerajaan melalui KPDNKK telah banyak membantunya dalam mengendalikan perniagaan yang diusahakan sejak enam tahun lalu.

"Sebelum ini keadaan kedai saya tidak teratur kerana saya tidak mengetahui cara pengendalian dan susun atur dalam kedai.

Malah keadaan kedai saya suram dan tidak ceria, tetapi apabila saya menyertai program ini, konsultan saya iaitu Tesco telah banyak membantu.

"Saya juga semakin bersemangat dan hasil keuntungan saya meningkat kepada 45 peratus yang sebelum ini hanya 15 peratus, malah kedatangan pelanggan saya juga semakin ramai" katanya kepada media yang melawat kedainya di Puchong.

- MSTAR

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90