Top Ad 728x90

Hina, cerca Agong boleh didakwa

Undang-Undang Kanun Keseksaan boleh dikenakan terhadap mana-mana individu yang menghina atau mencerca Yang di-Pertuan Agong, kata pakar Perlembagaan Persekutuan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim.

Menurutnya, mencaci Seri Paduka merupakan satu kesalahan tetapi kategori kerakyatan yang tertakluk kepada tindakan perlucutan kerakyatan ialah kerakyatan jenis pendaftaran dan tidak terhadap kerakyatan melalui operasi undang-undang.

Misalnya, kata beliau, mereka yang lahir di Malaysia tidak boleh dibuang negeri justeru kalau menghina atau mencaci Agong atau merancang menentang baginda.

Namun, tegas Rais, mereka yang lahir di Malaysia tetapi memperoleh status kewarganegaraan negara asing juga boleh dilucutkan kewarganegaraannya lantaran perbuatan itu sudah cukup sebagai ‘tidak lagi mencurahkan taat setianya kepada Agong’.

“Yang menjadi persoalan hari ini ialah penguatkuasaan yang agak lemah dan teragak-agak. Perbuatan yang menghina Agong adalah sama seperti menghina negara.

“Lumrah ini ketara sejak bercambahnya media sosial di Internet yang rata-rata telah menukar budaya ketimuran dan nilai-nilai murni kita.

“Melucutkan kerakyatan hanya boleh dilakukan oleh Menteri Dalam Negeri jika seseorang itu telah menunjukkan tidak lagi menumpahkan taat setia kepada Malaysia,” kata beliau.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90