Top Ad 728x90

, ,

Lebih 20,000 pelajar KAFA Terengganu khatam Al-Quran serentak


KUALA TERENGGANU: Terengganu pada Sabtu mencipta rekod baru dalam Malaysia Book of Records apabila seramai 20,133 pelajar Kelas Fardu Ain (Kafa) negeri ini khatam Al-Quran.

Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri Khazan Che Mat berkata jumlah itu meningkat berbanding tahun lepas seramai 16,929 orang.

"Untuk majlis kali ini, kita mendapat pengiktirafan daripada Malaysia Book of Records," katanya kepada pemberita selepas Majlis Khatam Al-Quran & Anugerah Kecemerlangan Ujian Penilaian(UPKK) pelajar kelas Al-Quran & Fardu Ain (Kafa)negeri Terengganu 2011.

Khazan berkata Melaka merupakan negeri kedua paling ramai pelajar Kafa membuat khatam al-Quran iaitu 15,033 orang.

Beliau berkata majlis khatam Al-Quran di Terengganu hari ini dibuat serentak di seluruh negeri iaitu Kuala Terengganu seramai 6,325, Besut (3,149), Setiu (2,311), Marang (2,744), Hulu Terengganu (1,910), Dungun (2,024) dan Kemaman (1,670).

Sebahagian besar daripada pelajar berkenaan menggunakan Al-Quran digital menerusi e-book yang diagihkan kerajaan, katanya.

Khazan berkata pada masa akan datang kerajaan negeri mensasarkan seramai 30,000 pelajar khatam Al-Quran setiap tahun.

Beliau berkata adalah menjadi harapan kerajaan semua pelajar sekolah menengah di Terengganu pada masa akan datang mempunyai asas pembacaan Al-Quran dengan baik.

"Kita juga mengharapkan pelajar-pelajar itu mewakili negeri dalam pertandingan tilawah Al-Quran peringkat kebangsaan dan antarabangsa pada masa depan," katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata Pejabat Majlis Agama Islam daerah Marang yang baru siap dibina dengan nilai hampir RM3 juta akan digunakan awal tahun depan.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90