Top Ad 728x90

, ,

Mara tawar 38,952 tempat di 273 institusi bagi sesi pengambilan Julai 2012

KUALA LUMPUR 17 Mac - Mara menawarkan sebanyak 38,952 tempat kepada lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) untuk melanjutkan pelajaran di 273 institusi pendidikannya bagi sesi pengambilan Julai ini.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, ia termasuk Kolej Profesional Mara (KPM) dengan 2,052 tempat, Institut Kemahiran Mara (2,481), Kolej Kemahiran Tinggi Mara (799), German Malaysia Institute (450), Universiti Kuala Lumpur (4,950) dan GiatMARA (22,800).

Katanya, kesemua institusi tersebut mempunyai sistem latihan kemahiran lengkap dan menyeluruh yang menawarkan pelbagai program, sesuai dengan kelayakan lepasan SPM dan STPM seluruh negara.

"Kita mahu memastikan pelajar yang layak sentiasa mempunyai peluang untuk terus melanjutkan pelajaran bukan hanya di institusi pengajian tinggi awam (IPTA)," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Karnival Pendidikan Mara 2012 di sini hari ini.

Dalam pada itu katanya, Mara kini berusaha menempatkan pelajar yang menamatkan pengajian di luar negara bekerja di syarikat terkemuka di negara ini dengan kerjasama Talent Corporation Malaysia Bhd. (TalentCorp).

Mohd. Shafie berkata, menerusi hubungan strategik itu, pelajar tajaan Mara diharap dapat menyumbang guna tenaga terbaik bagi menjayakan pembangunan negara berlandaskan Pelan Transformasi Kerajaan dan Ekonomi.

Terdahulu dalam ucapannya, beliau berkata, karnival itu menjanjikan 15,000 peluang pekerjaan oleh 50 majikan yang berdaftar dengan JobsMalaysia.

- MINGGUAN MALAYSIA

1 Comment:

  1. Muhammad Luqman Azari

    Adakah artikel atas berkenaan Skim Pelajar Cemerlang (SPC) yg ditawarkan oleh pihak MARA, bagaimana nak dptkan borang tawaran SPC ni utk lepasan SPM 2011...

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90