Top Ad 728x90

,

KWSP Pinda Akta Bolehkan Pengeluaran Simpanan Di Usia 60 Tahun

Bermula tahun depan, pekerja sektor swasta yang bekerja sehingga umur persaraan yang dilanjutkan sehingga 60 tahun mempunyai pilihan untuk mengeluarkan wang daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pada usia yang sama.

Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr S. Subramaniam berkata satu pindaan kepada Akta KWSP 1991 akan dilakukan untuk memudahkan peraturan ini.

Menerusi pindaan itu, KWSP juga akan memaksa mana-mana pekerja yang bekerja sehingga umur 60 tahun untuk terus menyumbang kepada simpanan KWSP mereka sepanjang tempoh mereka berkhidmat.

Pindaan itu adalah sejajar dengan pindaan Rang Undang-Undang Umur Persaraan Minimum 2012 bagi sektor swasta yang diluluskan di Parlimen Jun lalu.

Rang Undang-Undang menetapkan bahawa umur persaraan minimum dalam sektor swasta akan dinaikkan dari 55 hingga 60 tahun.

"Selepas perbincangan dengan kementerian, KWSP memutuskan bahawa 30 peratus wang simpanan boleh dikeluarkan pada umur 50 tahun dan selebihnya ketika berusia 55 tahun.

"Tetapi bagi mereka yang tidak mengeluarkan simpanan pada umur 55 tahun boleh membuat pengeluaran penuh pada usia 60 tahun," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Penasihat Buruh Kebangsaan di kementerian itu di Putrajaya pada Selasa.

- MSTAR

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90