Top Ad 728x90

,

Doa 'abid' mudah dimakbul

Doa 'abid' mudah dimakbul

Pertolongan Allah SWT bermaksud nikmat atau pemberian yang Allah SWT berikan kepada seseorang hambanya hasil daripada usahanya sendiri sama ada dalam keadaan susah atau senang, kaya atau miskin.

Hamba yang sentiasa sabar dengan ujian Allah SWT akan didatangkan kepada mereka pertolongan Allah. Firman-Nya bermaksud: “Maka kamu mengira kamu akan masuk syurga padahal belum datang kepadamu iaitu cubaan atau ujian seperti halnya orang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa oleh pelbagai ujian malapetaka dan kesengsaraan serta digoncangkan dengan pelbagai cubaan sehingga berkata rasul dan orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah? Ingatlah pertolongan Allah sangat dekat.” (Surah al-Baqarah, ayat 214)

Oleh itu, yakinlah pertolongan Allah SWT ada bersama kita jika kita benar-benar berusaha di samping menjaga hubungan dengan-Nya. Perkembangan dunia hari ini, kesenangan bukanlah datang secara tiba-tiba tapi ia datang bersama kesabaran yang tinggi setelah berhempas pulas berusaha.

Jaga hubungan

Ini menunjukkan Allah SWT tidak akan memberikan kesenangan atau pertolongan tanpa ada usaha kita. Sama lambat atau cepat bergantung kepada ketentuan yang Allah SWT berikan.

Antara faktor mudah untuk mendapat pertolongan Allah SWT adalah menjaga hubungan dengan-Nya iaitu melaksanakan amalan wajib seperti solat fardu, puasa, zakat, haji bagi yang berkemampuan dan taat setiap perintahnya.

Hal ini nescaya akan mendekatkan lagi diri kita dengan Allah SWT serta mendapat gelaran ‘abid’ yang kuat beribadah di sisi Allah SWT. Secara tidak langsung, doa kita mudah dimakbulkan seperti doa hamba yang dipohon sepertiga malam secara berterusan.

Justeru, kita harus melatih diri untuk digelar sebagai ‘abid’ yang sejati di sisi Allah SWT. Selain menjaga hubungan dengan Allah SWT, kita juga diseru untuk menjaga hubungan sesama manusia kerana ini satu wasilah dalam membentuk kehidupan bermasyarakat yang harmoni.

Perang Badar memberi pengajaran kepada kita kerana perang ini telah menunjukkan secara jelas kepada kita pertolongan Allah akan hadir jika kita sebaris dalam medan perjuangan. Pada perang ini kaum muslimin sebanyak 313 berbanding kafir seramai 1,000 orang.

Kekuatan tentera Muslimin

Dalam perang inilah Allah SWT hadirkan kekuatan kepada tentera Muslimin dengan menimbulkan rasa gerun musuh terhadap pihak lawan, Allah SWT turunkan hujan kepada tentera Islam supaya dapat menyucikan diri mereka daripada dosa atau maksiat sebelum menentang musuh.

Allah SWT menguatkan kaki tentera Islam serta Allah SWT berikan nikmat yang paling hebat dengan didatangkan malaikat kepada tentera Islam secara berturut turut seperti diceritakan dalam al-Quran.

Kita sebagai hamba kepada pencipta haruslah yakin bahawa setiap corak atau perjalanan hidup kita akan dibantu oleh Allah SWT dengan syarat kita semua berusaha bersungguh-sungguh dan yakin pertolongan Allah SWT itu dekat dengan kita.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90