Top Ad 728x90

,

Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) 2013 di Kangar, Perlis

Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) 2013 di Kangar, Perlis


Pameran pelaburan terbesar negara, Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) yang diadakan di pekarangan Dewan 2020 di sini, akan dibuka kepada orang ramai dari 20 April sehingga 27 April ini.

Penganjuran pameran oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB) kali ke-14 itu melengkapkan pusingan MSAM di seluruh negara sejak diperkenalkan di Kuala Lumpur pada tahun 2000.

Dengan tema 'Pelaburan 1Malaysia', MSAM tahun ini menampilkan pelbagai acara menarik antaranya Seminar Khas Kewangan ASNB, cabaran pengurusan kewangan, jejak pelabur bijak, taklimat perancangan kewangan dan ikon inspirasi MSAM.

Pelbagai acara hiburan yang menjurus kepada galakan pelaburan juga akan diadakan termasuk Perodua Investment Race, CCM International Showdown, Maybank Mewarnai Duniaku, MNRB Ringgit Savvy dan Sime Darby Rhino Walk.

Seperti tahun-tahun lalu, PNB menawarkan tiga buah kenderaan iaitu sebuah kereta Ford Fiesta, Toyota Vios dan Perodua Alza kepada pengunjung bertuah dengan sasaran pengunjung sebanyak 150,000 orang.

Sementara itu, Malaysian Investment Development Finance Berhad (MIDF) menyediakan kemudahan bas percuma kepada seluruh penduduk Perlis untuk mengunjungi tapak pameran MSAM.

Pengangkutan percuma itu meliputi laluan Kilang Gula, Jeti Kuala Perlis, Ulu Pauh/Politeknik, Padang Besar dan Kuala Sanglang.

Pengunjung dari Alor Setar juga boleh menaiki bas-bas percuma tersebut dari Shahab Perdana.

Lapan buah van penumpang juga disediakan bagi membawa pengunjung dari tempat letak kereta berdekatan tapak MSAM.

Perkhidmatan pengangkutan itu akan beroperasi pada pukul 8.30 pagi hingga 10 malam setiap hari sepanjang penganjuran MSAM.

MSAM di Perlis sekali gus melengkapkan pusingan penganjurannya ke seluruh negara.

Kali pertama MSAM diperkenalkan adalah pada tahun 2000 yang telah berlangsung di Kuala Lumpur.

Orang ramai yang mengunjungi MSAM berpeluang mendapatkan nasihat, perundingan kewangan dan produk pelaburan secara percuma oleh Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) dan entiti kewangan negara yang dimiliki PNB.

Acara tahunan itu menawarkan pelbagai program pendidikan pelaburan termasuk Seminar Pelaburan 360 hari, Seminar Kewangan ASNB, program pengurusan kewangan, jejak pelabur bijak dan taklimat perancangan kewangan.

Kanak-kanak dan para pelajar sekolah pula berpeluang menyertai program pelaburan hibur didik oleh syarikat-syarikat di bawah PNB.

Selain ASNB, MSAM kali ini turut disertai oleh 12 syarikat yang dikuasai oleh PNB dengan penyertaan 50 syarikat yang terlibat dalam pameran termasuk Malayan Banking Berhad, Sime Darby Berhad, MNRB Holdings Berhad, Malaysian Industrial Development Finance Berhad, UMW Holdings Berhad dan I & P Group.

Sementara itu, pertandingan Maybank Mewarnai Duniaku yang diadakan sempena pembukaan edisi khas Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) kali ke-14 mendapat sambutan luar biasa apabila disertai lebih 1,200 peserta.

Peserta terdiri daripada kanak-kanak berumur dari empat hingga enam tahun mewakili sekolah-sekolah tadika di seluruh negeri ini.

Daripada jumlah itu, sebanyak 120 kanak-kanak telah dipilih sebagai pemenang.

- UTUSAN

 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90