Top Ad 728x90

Penyakit kencing tikus meningkat

Penyakit kencing tikus meningkat

Penyakit kencing tikus atau ‘Leptospirosis’ di seluruh negara meningkat kebelakangan ini dengan 7,701 kes dilaporkan sejak 2011 hingga 1 Jun lalu yang membabitkan 121 kematian.

Sebanyak 2,268 kes dengan 55 kematian dilaporkan pada 2011, meningkat kepada 3,665 kes dan 48 kematian tahun lalu. Bagi tempoh Januari hingga Jun tahun ini pula, 18 kematian dicatatkan daripada 1,768 kes.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan, berkata jika aliran peningkatan itu berlanjutan tanpa kawalan, kes kencing tikus akan melebihi 3,500 menjelang akhir tahun ini.

Keluar garis panduan

Berikutan itu, katanya, kerajaan akan mengeluarkan garis panduan seragam untuk diguna pakai pihak berkuasa tempatan (PBT) seluruh negara dalam program pengawalan tikus, tahun ini.

“Sejajar usaha itu, kementerian merancang membawa isu berkenaan dalam Mesyuarat Majlis Negara Untuk Kerajaan Tempatan (MNKT), minggu depan yang akan dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Semua garis panduan bagi PBT termasuk kawalan serangga perosak perlu dipersetujui pada mesyuarat itu sebelum dilaksanakan.

“Jika tak dapat membawa perkara ini dalam mesyuarat minggu depan, kita akan kemukakan pada mesyuarat seterusnya. Bagaimanapun, kita merancang memperkenalkan garis panduan seragam mengenai kawalan tikus di seluruh negara, tahun ini.

“Sebelum ini, memang ada garis panduan, tapi tidak seragam dalam kalangan PBT, sekali gus menyukarkan usaha membuat penarafan. Jika diseragamkan, ia memudahkan pemantauan oleh kerajaan,” katanya selepas melancarkan Kempen Kawalan Tikus dan Gotong Royong Perdana 1Malaysia Peringkat Kebangsaan, di Kota Kinabalu semalam.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90