Top Ad 728x90

,

Kadar pinjaman mikro peniaga kecil naik

Kadar pinjaman mikro peniaga kecil

Kadar pinjaman mikro untuk peniaga dan penjaja kecil di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan ditingkatkan, berbanding RM3,000 ketika ini.

Berita baik itu pastinya melegakan kira-kira 1.5 juta peniaga dan penjaja kecil seluruh negara, termasuk 850,000 yang mendaftar dengan kementerian berkenaan.

Menterinya, Datuk Hasan Malek, berkata perkara itu dijangka diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada pembentangan Bajet 2014 pada 25 Oktober ini, dan beliau akan memberikan perincian mengenai kemudahan Skim Pinjaman Mikro Penjaja dan Peniaga Kecil yang kini disalurkan KPDNKK melalui Bank Rakyat.

Saya tahu RM3,000 ini terlalu kecil, jadi kita tunggu Bajet nanti. Apa yang boleh kita bantu, kita bantu cuma dari segi perinciannya saya akan terangkan selepas Bajet tetapi saya memang bersimpati dan bersetuju atas pandangan dan rintihan mereka (peniaga dan penjaja kecil) supaya kadar RM3,000 itu dinaikkan.

Begitu juga koperasi dan francais yang ada bantuan kita akan dapat turunkan kepada peniaga, apatah lagi Perdana Menteri sudah umum soal memperkasakan ekonomi Bumiputera yang saya lihat sebahagian daripada peruntukan ini, katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Majlis Taklimat Isu-Isu Semasa dan Kempen Kesedaran Pengguna Bersama Penjaja dan Peniaga Kecil 1Malaysia Negeri Perak di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Gopeng di Ipoh, perak.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Pengguna, Sumber Manusia, Masyarakat Sivil dan Pertubuhan Bukan Kerajaan negeri, Datuk Samsudin Abu Hassan; Timbalan Ketua Setiausaha KPDNKK, Datuk Basaruddin Sadali dan Yang Dipertua Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil Melayu Perak, Datuk Omar Ahmad.

Kelompok peniaga dan penjaja kecil adalah mereka yang memperoleh hasil jualan tahunan di bawah RM200,000.

Omar dalam ucapannya menyuarakan sungutan ahli yang menganggap kadar pinjaman RM3,000 itu terlalu kecil hingga mahu membuka gerai burger sekalipun tidak mencukupi.

Hasan berkata, beliau maklum masalah itu dan berusaha meningkatkan kadar termasuk memohon peruntukan tambahan sebanyak RM50 juta daripada Kementerian Kewangan melalui bajet kali ini bagi membolehkan pinjaman skim pinjaman mikro berkenaan diperbesarkan.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90